Brev:
Tremmeseng - 16 mdr.
18. februar 2008
Alder:
16 mdr.
Tremmeseng - 16 mdr.
Hej Helen,
Tak for din altid brugbare brevkasse. Jeg læser alt hvad der findes på min søns alderstrin, specielt ang. søvn, da det altid har voldt os problemer herhjemme - det har jeg også skrevet til dig om tidligere. Vi vågner stadig mange gange om natten.
Nu er jeg så imidlertid faldet over flere af dine svar til andre, om at det nu kunne være aktuelt at fjerne tremmerne, at det kunne skabe tryghed, at han selv havde mulighed for at komme ud af sengen.... vores søn tumler rundt i sengen - tit kan jeg høre han ramler mod siderne i sengen, med et ordentligt brag, selvom vi selvfølgelig har en tyk rand indvendigt. (det er ikke når han brager ind i siderne, at han vågner)
Jeg tør næsten ikke risikere at fjerne siderne - jeg er da bange for at han triller ud - tror du godt man kan risikere det? Med en tumler som ham?
Vi har lige været på ferie, hvor han har sovet meget bedre end herhjemme - i sin weekendseng med stofsider - med en voksendyne i bunden, som var foldet så den var højere i den ene ende, fordi han har væske i ørerne - han lå nu mest nede på det flade stykke. Jeg spekulerer bare på, hvad det er der gjorde forskellen - eller om det bare var fordi vi havde ferie - vi andre sover jo også bedre, når vi holder ferie.
Tænker også om hans madras er for hård... hmm, det er sandelig svært. Vi er jo desperate for lidt god nattesøvn - det er ikke mit indtryk, at han vågner af smerter, selvom lægen mente at ørerne var forklaringen. Det er mit indtryk at han er vågnet at forskellige årsager i forskellige perioder (tænder, tryghed, drømme, udvikling)
Er det ikke problematisk, hvis han skal ligge i længere tid på et så blødt underlag som en dyne - og en voksenpude i den ene ende, som han engang i mellem nærmest ligger op af med hele overkroppen? Jeg kan ikke hæve sengen i den ene ende, for han ligger skiftevist med hovedet i begge ender.
Nå, lidt tanker foranlediget af mine spekulationer omkring tremmesengen (det er en junoseng) søvnproblemer fylder jo bare så meget.
Mange hilsner
en for en gangs skyld nogenlunde udhvilet mor, takket være vinterferie!