Svar: Søvn og grød
18. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Carolines mor
Det lyder som om at Caroline lige nu gennemgår et udviklingsspring, hvor hun er lidt mere tryghedssøgende og derfor også søger brystet - ikke for at spise, men fordi det at sutte lidt hos dig, giver hende trygheden og roen og gør at hun så bedre kan falde i søvn, når hun vågner om natten.
Samtidig tænker jeg at hun også motorisk udvikler sig i øjeblikket. Hun bruger sine arme, hænder og ben mere bevidst, og derfor har hun en helt naturlig uro i kroppen. Hun får sig lagt i stillinger hun ikke rigtigt kan komme fra og har derfor brug for hjælp til at blive lagt rigtigt og komme videre i søvnen. Hun er stadig så lille at hun har brug for at være helt tæt på dig, mærke dig, for at forstå at du er der - derfor falder hun lettere til ro, når hun ligger i din seng, men samtidig forstyrrer I også hinanden på den måde.
Nogle forældre gør det at de kobler tremmesengen sammen med forældresengen, fjerner tremmerne fra den ene side, så barnet ligger i sin egen seng, men stillet helt op til forældrenes seng. Det giver mulighed for at putte barnet i egen seng, men samtidig også mulighed for at lægge en beroligende hånd over til hende, når hun vågner i løbet af natten, holde hende i hånden og på den måde få hende til at sove videre... måske det var en mulighed hos jer?
Børn gennemgår forskellige faser, hvor de er mere tryghedssøgende end andre gange og det er helt okay, sådan vil det køre i bølger. Det bedste er at give barnet den tryghed det beder om og samtidig sikre at man bibeholder gode vaner. Det er således uhensigtsmæssigt at begynde at tilbyde brystet flere gange om natten, fordi det vil påvirke Carolines lyst til skemad om dagen.
Jeg tror bestemt ikke at I har forpasset tidspunktet for introduktion af skemad, med den alder hun har. Det er især, hvis man først får startet efter 6 måneders alderen at det kan blive et problem. Jeg tænker derimod, at det I har brug for er lidt mere fast struktur på dagen, faste tidspunkter at spise på og en fast rytme omkring det. Det gør ikke noget at hun kun spiser 5 skefulde, det svarer vel til ½ dl. og det er helt okay. Jeg synes du skal give hende to gange dagligt og tilbyde hende både grød og grøntsagsmos.
En fast plan for dagen giver genkendelighed og vil dermed godt kunne få betydning for hendes indtag af skemad. Det at sidde ved bordet osv. på fast tid, kan gøre at hun stille og roligt vender sig til hvad det er der foregår og vil gøre at hun begynder at spise mere.
Derudover tænker jeg at du skal hjælpe hende med at holde fokus omkring det at spise. Når du giver hende mad, så sæt dig foran hende. Jeg kan ikke se om hun er stærk nok til at kunne sidde i høj stol, nogle børn vil godt kunne det i 5 måneders alderen, andre skal være lidt ældre, ellers så må hun sidde i en skråstol, sækkestol, autostol - hvad du nu har. Hun er dog en stor pige, så mon ikke hun kan sidde i høj stol...?
Hun skal sidde foran dig, så I har øjenkontakt og hun kan spejle sig i dit ansigt - når du åbner munden så åbner hun også munden og så skal du bruge dine lyde og din mimik, hjælpe hende med at holde fokus omkring maden og det at spise. Evt. give hende lidt vand ind imellem og fange hendes interesse igen.
Du skal som sagt bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (hun spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så hun ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når hun så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en ambulance eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en ambulance, babubabu siger den", giv hende lidt vand at drikke og fang hendes kontakt igen "Hej Caroline, hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Hold fast i at det er det at spise, som er godt og ikke hvor meget der glider ned. Giv hende grød af ris, majs, hirse, boghvede - risgrøden som du endnu ikke har forsøgt er meget mild og mælkeagtig. Prøv evt. at købe en pakke neutral risgrød og tilsæt så lidt pære eller æblemos. Når hun er omkring måneder kan du begynde med havregrød og øllebrød.
Giv hende grøntsagsmos af kartoffel, blomkål, broccoli, squash, gulerod og lignende milde grøntsager. Du kan lave grød og mos selv fra bunden eller købe industrielle produkter, - giv hende det hun kan lide. Frugtmos kan du på sammen måde lave eller købe på glas. her i begyndelsen betyder det ikke så meget, bare hun får fornemmelsen af hvad det drejer sig om og har lyst til at smage og spise lidt.
En plan for dagen med to måltider skemad, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og derefter står I op. Det er en dejlig måde at vågne på.
Formiddag 9.30: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af forskellig slags, vand af kop. Siddende i høj stol, hjælpe med at holde koncentration osv.
Tilbydes amning og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 16: Amning
Powernapper
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos af forskellig slags, vand af kop.
Kan evt. tilbydes lidt frugtmos til dessert og igen vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl 19-19.30
Sen aften 23-24: Amning
Nat 24-06: Forsøge at undvære amning. Det kan godt være at hun har behov for amning en enkelt gang midt nat, de fleste børn er 6 måneder inden de er i stand til at kunne undvære mælk om natten - modsat, hvis hun har fået mælk i løbet af dagen som ovenfor beskrevet, så kunne hun måske godt undvære og det er som sagt vigtigt for hendes indtag af mad om dagen...
Jeg tænker derfor at du måske skulle prøve at lade far tage over om natten og hvis det ikke dur, og hun kun vil brystet, så må du give hende det, men sørg for at det er meget kortvarigt og forsøg at sætte noget andet i stedet. Lad hende sutte lidt, falde til ro og forsøg så at trække brystvorten fra hende, nus hende, kærtegn hende, vug hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, så hun lærer at sove uden brystet i munden.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske