Brev:
Søvn og grød
18. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Søvn og grød
Kære Netsundhedsplejerske
Tusind tak for dit svar angående Caroline og søvn. Inden vi havde fået dit svar havde vi 2 aftener i træk ikke kunnet amme hende i søvn og måtte sidde ved hende til hun faldt i søvn grædende. Det var ikke rart, men siden har der ikke været problemer med at falde i søvn hvis hun ikke vil ammes. Hun græder ikke mere, men lægger sig til at sove i sin lille seng mens vi sidder ved siden af og holder hende i hånden. Hun ved at hun skal sove og at hun ikke bliver taget op når hun først er lagt, og det er meget dejligt at sidde og holde hende i hånden til hun sover.
Hun sover stadig ikke så meget om dagen men står tidligere op. Vi står op ved 6.30-tiden og hun sover igen kl. 9-9.40, kl. 12-12.30 og kl. 16-16.30. Vi skal anstrenge os for at holde hende oppe til kl. 19, hvor hun bliver lagt i seng for natten (nogle gange tidligere, da hun bare er så træt om aftenen). Hun kan simpelthen ikke tage en længere lur sidst på dagen – en sjælden gang er middagsluren dog lidt længere.
Den sidste måneds tid er hun begyndt at vågne hver 1 ½-2 timer om natten begyndende ved 23-tiden. Jeg har derfor i ca 3 uger nu givet hende noget grød i den tro at hun måske var sulten, men grøden siger hende absolut intet. Jeg har forsøgt majsgrød, boghvedegrød og hirsegrød samt æblemos og banan. Uanset hvad jeg giver hende så tager hun nogle skefulde for så at vende hovedet væk. Ca 5 teskefulde bliver det vel til i snit og der sker ingen fremgang. Til gengæld er hun meget glad for at drikke vand af kop, hvilket jeg må gemme til efter maden for at få hende til at tage bare lidt mad.
Jeg har forsøgt med maden når hun er forholdsvis sulten og frisk efter en lur samt til middag eller aften, men jeg synes ikke der er forskel – hun viser absolut ingen interesse…
Jeg har læst et sted at man kan komme til at introducere grød for sent så man nærmest må vente med mad indtil de selv kan spise rugbrødssnitter og springe hele dette grød – og grøntsagsmos kapitel over – er det rigtigt?
Caroline er 5 måneder nu og er altid blevet ammet 100%, men vejer 11 kg, så hun er jo en stor og også meget fremmelig pige – kan vi mon være kommet for sent i gang med grøden?
Jeg havde jo håbet at grød ville hjælpe på natteroen, men de 5 skefulde gør ingen forskel. Jeg er også i tvivl om hun virkelig er sulten eller om det evt. kan være tryghedssøgning.
Jeg tager hende op og ammer hende men nogle gange får hun kun meget lidt. Hun lægger sig til at sove efter hun har suttet og der er slet ikke forsøg på at hun vil op eller andet. Jeg har forsøgt at nøjes med at holde hende i hånden eller få hende til at falde i søvn igen uden amning for det kan da vel ikke være rigtigt at hun skal spise så ofte om natten. Dette uden held. Hun græder, hvis hun ikke kommer op om natten.
Jeg har forsøgt at tage hende over til mig i min seng og det er som om at hun får trygheden her, men stadig vågner meget nemt hvis vi vender os. Hun falder dog i søvn med det samme igen - til gengæld sover jeg ikke særligt godt og natten bliver også meget urolig på den måde.
Har du et godt råd til hvad vi kan gøre for at vi alle kan få vores nattesøvn igen? Hun har tidligere været utrolig god til at sove om natten, så jeg forstår det ikke helt…
Mange hilsener
Carolines mor