Svar: Skemad - skal jeg droppe amningen kl. 6.00?
18. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Tvillingemor
Du skriver at tvilling B er betydeligt mere glad for ren frugtmos end for grød. Har du prøvet at starte dagen med frugtmos til ham, for at se om det er tidspunktet eller det er smagen? Jeg tænker at det er ret interessant at finde ud af.
Hvis det nu viser sig at det er grøden han protesterer over, men faktisk godt vil spise frugtmos, så er det jo et spørgsmål om at give ham det han godt kan lide og så stille og roligt forsøge at blande lidt grød i frugten, så grøden kommer til at fylde lidt mere. Samtidig med at han vender sig til at spise på det tidspunkt, vil hans krop således også ønske at få mad og vil således måske bedre acceptere mere og mere rigtig grød.
Derudover tænker jeg at drengene jo er så gamle nu at de meget gerne må begynde at få mad som smager af mere. Prøv derfor med havregrød eller øllebrød og se om en ny smag og ny konsistens kan vække interessen.
Hvis tvilling B ikke bryder sig særlig meget om grød, så kan det også være at han ikke bryder sig om kartoffelmos, som jo på samme måde kan ligge lidt klægt i munden... forsøg derfor med grøntsagsmos uden kartoffel, hvis det viser sig at være tilfældet.
Du skal ikke være bange for at tilbyde dem grøntsagsmos, men tværtimod tænke i de lidt søde og smagfulde baner. Man kan købe søde kartofler, man kan også lave mos af ærter, gulerod, pastinak og lignende, som er mere sødt i smagen og som mange børn faktisk elsker. Igen er det et spørgsmål om at tilbyde variation og give drengene smagsoplevelser og ikke kun sødme og mildhed.
De må også meget gerne begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen nu når de er 6 måneder gamle og det er også muligt at lave lidt smørsovs som du kan hælde over grøntsagerne. Hvis I andre får lidt tomatsovs eller lignende, som smager af noget, så må du også gerne give dem lidt af det. Forsøg derfor at lade deres mad tage lidt udgangspunkt i jeres mad.
Begynd også at give drengene agurkestænger, brødskorper og lignende at sidde med i hånden, så de stille og roligt vender sig til at sidde med noget, øve sig i at opbløde det med spyt, gnaske i det, vende sig til forskellig smag og til det at bruge munden til at spise med. Det vil også påvirke lysten til at spise skemad og til at spise i det hele taget.
Du skal naturligvis se på hvor meget mælk drengene får i løbet af dagen (og også natten), da det naturligt vil spille ind på deres lyst til mere rigtig mad. Derfor vil det umiddelbart godt kunne være en idé at starte dagen med morgenmad og springe amningen over... igen så burde en tidlig morgenamning kl. 06 ikke influere så meget på indtaget og lysten til skemad kl. 8.30-9, men hvis de er ammet/har fået flaske 3-4 gange mellem kl 20 og kl. 6 - ja så vil det spille ind.
Ernæringsmæssigt har de ikke længere behov for mælk mellem kl. 24 og 06, men skal tage deres behov for mælk i løbet af dagen og jeg får lidt fornemmelsen af, at det hos jer, godt kan handle om at de simpelthen drikker for meget mælk - i hvert fald at tvilling B, har behov for mindre mælk for at være sulten til grød.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad og mælk, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske/amning
Formiddag 09: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Evt. Flaske/amning og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk, agurkestænger og lignende i hånden, vand af kop
Evt. flaske/amning og puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: Flaske/amning
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop
Puttes til natten 19.30 med flaske/amning
Sen aften 23-24: Flaske/amning
Nat 24-06: Sover.
Jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske