Brev:
Skemad - skal jeg droppe amningen kl. 6.00?
18. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Skemad - skal jeg droppe amningen kl. 6.00?
Hej Helen
Jeg har tvillingedrenge på 6 måneder. Da de blev 5 måneder, startede vi forsigtigt op med grød og har således forsøgt os i en måned nu.
Den ene dreng A tager gladeligt imod grøden. Den anden dreng B er dog ikke glad for grøden, og især om morgenen er det en katastrofe. Børnene bliver lagt i seng kl. 20 om aftenen og sover indtil 6/6.30 næste morgenen med 3-4 afbrydelser hver, hvor A får flaske og B får bryst.
B bliver ammet kl. 6 om morgenen, og så ville jeg gerne give dem begge en portion grød, inden de skal sove middagslur mellem 9.30 og 10.00. Men tvilling B vil bare ikke have grøden om morgenen. Jeg har prøvet at flytte tidspunktet for grøden, men han bliver bare mere og mere træt og vred, jo senere grøden ligger.
Min generelle oplevelse af ham om morgenen er, at han er glad den første halvanden time, indtil mellem 7.30 og 8, og fra 8 til 9.30 er han ked af det og træt, og så falder han besvimet om af søvn mellem 9.30 og 10.00. Men jeg kan ikke flytte grøden ret meget længere frem, for da er han stadig mæt af amningen.
Jeg kan heller ikke lægge dem senere til middagslur, jeg har svært nok ved at trække dem til kl. 9.30. De virker soveklar allerede ved 8.30-tiden, men så er der ikke rigtig tid til at give dem grød, fordi de så stadig er mætte af amningen.
Skal jeg droppe amningen kl. 6.00 og give dem begge grød i stedet på det tidspunkt? Det er bare meget tidligt for mig at stå op, da jeg har en hård dag foran mig med tvillingerne.
Det skal også siges, at B er meget kræsen - jeg har forsøgt mig med majsgrød, hirsegrød, risgrød, hjemmelavet grød, industrigrød, og intet smager ham særlig godt. Ren frugtmos er til gengæld et hit hos ham, og det er ikke fordi jeg startede ud med frugtmos, så han fra starten var vænnet til det. Han har åbenbart smag for det søde! Han har således ikke noget imod skemad som sådan, da han gerne tager frugt af ske.
Måske er det bare kræsenhed, men hvordan bekæmper jeg det så tidligt i deres liv? Og jeg gruer for at starte på grøntsager og kød og havregrød, som smager endnu mindre sødt.
Alle forslag modtages med kyshånd!
På forhånd tak.
Tvillingemor