Svar: Sultestrejke og rejse
18. februar 2008
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det kan godt tænkes at Gustav er lidt træt af flasken og derfor har brug for at få en lille pause, hvor du ikke presser ham for meget. Det kan også sagtens tænkes at han spiser så fint af skemaden nu og drikke vand til denne, så han ikke efterfølgende behøver flaske på samme måde. Måske kan du derfor forsøge at skære flasken væk efter skemaden og så se om han vil tage imod den på de andre tidspunkter af dagen.
En plan kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske, sover videre
Formiddag 9.30-10: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sen eftermiddag powernapper
Aften 18-19: Grøntsagsmos, vand af kop, evt lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten ca 20 med en flaske
Sen aften 24: Flaske
Denne plan giver fortsat plads til 5 flasker dagligt og det kan være okay i forhold til at Gustav nu spiser skemad to gange dagligt.
Med hensyn til rejse, så synes jeg det lyder rigtig dejligt for jer alle. Når man rejser med børn, så stiller det naturligvis nogle lidt andre krav til ferien og meget skal passes ind efter barnets rytme, alder osv. men det er dejligt at rejse med børn.
Når Gustav er omkring 8 måneder, vil han kunne spise mere og mere af den mad I får, men han vil naturligvis fortsat skulle have sin grød og sin mos ved siden af. Han vil ikke kunne leve af brødhapsere alene, men vil fint kunne sidde med lidt brød i hånden og vil også fint kunne spise kød, fisk, sovs, pasta, ris osv. naturligvis i en konsistens, som han kan kapere.
Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne bo sådan, at I kan lave grød i lejligheden/værelset hvor I bor. Det kunne på ferien sagtens være grød som laves med kogt vand. I løbet af dagen, til mellemmåltiderne, vil han kunne få lidt frugt, yoghurt, brød og ligende som er til at købe og om aftenen, vil I kunne give ham kød, fisk, ris, pasta, sovs osv... og naturligvis spise et sted, hvor de vil kunne mose maden til ham, når det er nødvendigt.
Vand skal købes på flaske og den frugt du køber, bør være frugt der skal skælles. Så er du mest sikker på at undgå de bakterier, som giver dårlig mave. Derudover er der jo solen, middagslurene osv at tage hensyn til, men hvis I er indstillet på at være fleksible og indrette dagen efter ham, så vil I få en rigtig dejlig tur.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske