Svar: Søvnproblemer - 8 mdr.
18. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det går rigtig fint med Andreas, I har en god rytme for dagen og han er god til at falde i søvn. Der er dog flere ting som spiller ind, når jeg ser jeres plan for dagen:o)
Jeg tænker for det første at årsagen til at han vågner om natten skyldes den alder og den udvikling han går igennem - både mentalt og motorisk. Han kravler nu og rejser sig ved tremmerne i sengen og ofte gør han det mere eller mindre i søvne og formår endnu ikke at lægge sig ned, når han først er blevet rejst. Derfor er det nødvendigt i en periode at hjælpe ham med at blive lagt rigtigt og blive puttet igen.
Han er også så lille at han ikke kan finde ud af at du er der, når han ikke kan se dig og samtidig bliver han mere og mere bevidst. Du skal se det som noget fint og positivt, at han rejser sig og rækker ud efter dig - det er godt, fordi det viser at han er bevidst om at du er der og kan hjælpe ham med at finde roen igen.
Det er en periode I skal igennem og det kan godt vare lidt tid endnu, måske en månedstid mere (selvom det altid er farligt at sætte tid på), men det går over.
Med hensyn til mellemmåltider og mad som han selv kan spise, så må han få stort set alt med den alder han har nu. Mellemmåltider kan være en lille portion grød, frugtmos, frisk frugt, yoghurt, ½ bolle, et stykke knækbrød, agurkestænger, stykker af rød peberfrugt, rester fra aftensmaden - det kan være lidt ris, pasta, grøntsager. Du kan også lave forskellig grøntsagsmos eller grøntsagssuppe. Ost i stænger...
Du kan også give ham kogte grøntsager som blomkål og broccolihoveder, det kan også være stykker af brød af forskellig slags, kogte pastaskruer, bagte æbler i både osv. Altså ofte rester fra aftensmaden kan være godt, så det ikke altid bare bliver til frugt og en kiks..:o)
Du kan købe et mørkt rugbrød uden kerner, skære det i humpler og riste dem i ovnen, det kan mange børn rigtig godt lide at sidde og gnaske i.
Du kan naturligvis godt overveje om du kan få ham til at spise lidt mere end han gør nu, for at se om det vil have nogen effekt på hans søvn om natten. Når børn ikke spiser så meget om aftenen eller har lidt mere travlt med at studere maden og lege med den end med at komme den i munden, ja så får det ikke altid helt nok. Du kan derfor overveje om du kunne føje lidt ekstra til hans indtag.
Han sover sin middagslur forholdsvis sent, men formår alligevel at få lidt ekstra mad inden og det er godt. Hvormeget mere mad vil ændre kan forsøges men er ingen garanti.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06-07: Havregrød, vand af kop
Morgen/Formiddag 9: ½ banan eller anden frugtmos, ½ bolle med smør at gnave i, vand af kop
Puttes til formiddagslur med flaske 9.30-10
Frokost kl. 12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og ved siden af grøntsagsmos. Grøntsagsmos kan også kommes på brødet som pålæg. Tilbyd også meget gerne rester fra aftensmaden som små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Det er vigtigt at han fyldes op med mos ved siden af den mad som er i stykker, så du er sikker på at han er mæt nok
Eftermiddag 14.30: En lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, ½ banan, rugbrødsdrys og/eller frisk frugt eller bær at spise ved siden af, vand af kop
Puttes til lur 15-15.30 som nu
Sen eftermiddag/før aftensmad ca kl. 16.30-17: Lidt flerkornsgrød eller måske lidt rester fra aftensmaden eller små stykker frugt, forskelligt grønt, kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado og lignende. Hvis du har givet ham lidt grønt her, så behøver du ikke bekymre dig så meget om hvad der glider ned af grønt til aftensmaden. Det kan også være at det er bedre med en flaske her...
Aften 18: Mere og mere familiemad. Der skal både være mad som er moset og mad som er mere og mere i stykker, sidde med selv osv. Han må få stort set det hele af den mad I spiser.
Slut evt. af med en portion frugtgrød med lidt mælk på eller lidt frisk frugt, nogle forældre vælger også at introducere en godnat grød i denne alder, netop for at fylde barnet godt op til natten
Puttes til natten 19.30 med en flaske mme eller vælling.
Sen aften 23-24: Evt. flaske
Jeg kan se af den plan du har sendt, at I umiddelbart kun giver 2 flasker i løbet af dagen og dette lyder til at være lidt i underkanten af jeres drengs behov. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt og vil først når de er 10-12 måneder gamle blive sat ned til 2 flasker dagligt. I skal derfor sikre jer at jeres dreng ikke vågner omkring midnat fordi det simpelthen er et reelt behov for mælk, måske han vil sove til næste morgen tidlig, hvis I tilbyder ham en flaske inden midnat...
Mange tanker herfra, håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske