Svar: Jubiiii - min datter spiser!!
18. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Heidi og lille Agnethe
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig:o) Det er rigtig dejligt at høre at Agnethe nu igen er begyndt at spise lidt, krydser fingre for at det fortsætter.
Jeg er helt og aldeles enig med dig i at det vigtigste at at hun spiser lidt og forbinder det at spise med noget sjovt og rart. Det er enormt vigtigt for hendes spisevaner fremover. Agnethe er ikke en pige der skal snydes, så bliver hun ked af det og frustreret - det virker på nogen men ikke på hende, og det skal man respektere. Derfor er det fint at du forsøger med lidt mad i stykker og mere af jeres mad, i stedet for at kæmpe med at få 1/4 dl grød i hende.
Jeg synes ikke du skal begrænse hendes indtag af mælk yderligere. Hun får kun flaske 3 gange dagligt og mælken er stadig vigtig for hende. Samtidig vender hendes mave sig også til at skulle rumme en vis mængde, - flaskemælken fylder jo trods alt mere end få brødhapsere og derfor er den god at bibeholde, så hun stille og roligt og får en fornemmelse af, hvad det vil sige at være mæt og at være sulten.
Modsat, hvis hun afviser flasken og mme fordi hun er træt af den, så er der jo ikke så meget at gøre. Alternativet er jo at tilbyde hende den når hun sover - f.eks. fjerne formiddagsflasken eller eftermiddagsflasken og så i stedet se om du kan få hende til at tage den inden midnat, mere eller mindre i søvne. Igen kommer vi jo så i kambolage med hendes behov for at styre selv.. Du kan godt høre at jeg tænker højt lige nu...
Jeg synes du skal fortsætte som du gør, det lyder rigtig fint og som sagt er det vigtigere at hun spiser end hvor meget og hvad det lige er. Masser af variation og lade hende selv forsøge sig, det er vejen frem hos jer, så hun ikke keder sig. Hvor længe det gå med flasken må du se, du skal ikke ændre på noget før hun selv fuldstændig siger fra og så må vi tage den derfra. Det er godt at du bruger mme i maden. Jeg synes ikke det gør noget at hun på nuværende tidspunkt for den mælk hun får.
Regner med at jeg jo nok hører fra dig igen og dejligt at det går så fint lige nu, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske