Svar: Træt mor, vågner om natten og græder
18. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Kaye
Når børn som din dreng vågner med gråd, stopper, når de tages op og trøstes, falder i søvn igen og så atter vågner med gråd. Så skal man altid overveje om barnet kan have ondt i sine ører.
Har jeres dreng været forkølet eller virker han til at han kunne have ondt? Jeg synes det er en god idé, hvis du får hans ører tjekket, hvis det fortsætter og du fornemmer at det kunne være det.
Da han nu lige netop er 4 måneder gammel, så er det naturligvis også oplagt at overveje om det skyldes et øget behov for mad, og det kan derfor være udmærket at forsøge med lidt ekstra mælk på flaske, som I har gjort.
Det kan i fortsat prøve med, for at se om det skulle være det, dog lyder det ikke som om at det er den store sult som præger billedet, men mere at han er ked af det og måske har ondt. Man kan naturligvis spørge sig selv om han så ikke også burde have ondt om dagen og det har han tilsyneladende ikke, men han sover vel heller ikke så længe der, som han gør om natten og trykket på ørerne er derfor ikke så stort...
Jeg ved at vi tidligere har talt om muligheden for hævede polypper og at jeg anbefalede jer at få jeres dreng set af en øre-næse-halslæge. Har I været det? Ellers var det måske nu at I skulle få en tid til et tjek. Hvis jeres dreng er stoppet i næsen og har svært ved at trække vejret, så vil han jo også kunne vågne og have lidt klaustrofobisk fornemmelse, netop på grund af vejrtrækningsproblemer og det kan naturligvis også gøre at han vågner med gråd og sover uroligt.
Jeg håber I finder ud af, hvad det er:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske