Svar: Dagpleje - 2 år, 5 mdr.
18. februar 2008
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Frejas mor
Jeg tror faktisk at Freja har det meget godt og det lyder som en sød og kærlig dagplejer, det lyder som et godt sted og det er rigtig dejligt at hun har alderssvarende kammerater der. Jeg tror bare at Freja er rigtig godt igang med at finde ud af at frigøre sig og blive mere selvstændig, at turde bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd og det er en proces som I begge skal igennem.
Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog, taler om at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver hentet og når man bliver afleveret.
Det er rigtig svært for din datter at finde ud af gå fra mor til dagpleje og fra dagpleje til mor og det er okay, selvom jeg godt forstår at du synes det er hårdt. Det er helt naturligt svært fordi hun er så gammel, at hun jo har fundet ud af at du går der hjemme med lillebror og det vil hun jo også hellere. Derfor protesterer hun mod at blive afleveret. Hun mærker lige der, den smerte det et eller andet sted er, ikke at få lov til at være hjemme og så græder hun og er ked af det.
Men når hun så er henne i dagplejen, så oplever hun den glæde det også er at være der, hun har det rigtig godt, hun nyder det og kan fint finde ud af at være der. Men skiftet mellem det ene og det andet er svært for hende.
Jeg tænker at du hjælper hende bedst ved at sætte lidt ord på, fortælle hende at du også vil savne hende, men at du samtidig ved at det bare så dejligt at være hende i dagplejen og lege med de andre piger. Tal med hende om hvad de skal lave i dag og hvor kedeligt det er derhjemme. Så du møder hende og fortæller at du godt forstår det er lidt svært at skulle af sted, men samtidig også fortælle hende, at det bare er super dejligt.
Og så skal du naturligvis også betrygge hende i at du kommer igen, fortælle hende at du kommer når de har spist frugt eller hvornår det nu er og at du glæder dig rigtig meget til at se hende igen.
Freja er en lille følsom pige, det har hun altid været og sådan er hendes natur, måske hun ligner sin mor og det gør det ekstra svært...?
Jeg har ud fra dine tidligere breve en rimeligt god opfattelse af hvad Freja er for en lille størrelse og jeg tænker umiddelbart at hun ikke har problemer med sin motorik, med balance eller sin måde at lege med andre børn på. Hun er følsom ja, forstået på den måde at hun har brug for meget tryghed og ikke bare springer ud i ting, men skal støttes og have en hånd på vejen og det er helt okay. Hun er ikke følsom på den måde, at hun ikke tåler forskellige påvirkninger eller at hun trækker sig og ikke vil deltage i almindelige ting. De ting hun er urolig overfor er naturlige ting, når man gerne vil se ting lidt an.
Mit umiddelbare bud uden at have set Freja nogen sinde er derfor at det ikke er sanseintegrationsproblemer Freja har og jeg tror ikke at en ergoterapeut vil hjælpe der. Det er bare ikke så nemt at skulle være storesøster og være en stor og fornuftig pige nogle gange og når man så er lidt en puttetrold, så bliver det jo ikke lettere:o)
Håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske