Svar: Lære at sove alene
4. februar 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt at vi får ændret på de ellers så gode soverytmer, når børn er syge og derfor er nødt til at begynde lidt forfra. Især med børn i Frejas alder, så er det jo meget nærliggende at søge mere forældre kontakt - det har hun fået imens hun var syg, det er enormt hyggeligt og kan hun trække den lidt længere, holde lidt på jer om aftenen, så er det rigtig dejligt for hende.
Jeg tror ikke hun gør det bevidst, - jeg mener ikke at hun på den måde er udspekuleret, men netop om aftenen, når hun skal sove, så har hun mulighed for at have en af jer forældre for sig selv og det nyder hun. Derfor gør hun også hvad hun kan for at forhindre jer i at gå.
Jeg synes derfor at I skal forsøge at putte hende i hendes egen seng. Hvis hun ikke bryder sig om tremmesengen, så er det fint med madrassen på gulvet, ellers var det måske nu at I skulle købe en rigtig seng til hende uden sider på. Det vil gøre det muligt for jer at sidde ved siden af hende om aftenen, at tale med hende, gennemgå alt hvad der er sket i løbet af dagen, hvad der skal ske i morgen. Læse en godnathistorie, betrygge hende i at hun roligt kan sove, at I passer på hende, at I elsker hende, at I nok skal sørge for at der ikke sker hende noget, at I ses igen i morgen tidlig, at I sidder lige uden foran døren osv.
Altså betrygge hende alt hvad I kan, men samtidig holde fast i at hun godt kan lægge sig til at sove i sin egen seng. På den måde må I godt være lidt konsekvente. I skal naturligvis være fleksible i forhold til hvordan hun reagerer - måske har hun en aften behov for at I sidder og holder hende i hånden og så lægger hun sig til at sove stille og roligt i løbet af få minutter. Så bliver I siddende hos hende til hun sover, men efter nogle aftener, så kan hun måske godt klare at sove selv og så putter I og går ud.
Jeg synes det er vigtigt at I forældre sover sammen og at jeres datter lærer at sove i sin egen seng, på sit eget værelse. Det er også vigtigt at hun fornemmer at det er sådan det er og ikke oplever at I vægrer jer mod at gå. Hvis far signalerer at han er nødt til at være på hendes værelse, så må det jo netop være utrygt at lægge sig til at sove der. Derfor er det vigtigt at far rykker ud af værelset, men naturligvis stadig stiller sig til rådighed, når hun skal puttes. Er hu helt ulykkelig og bange for at være på værelset alene, så må hun blive puttet på en madras på gulvet i soveværelset i en periode, men I skal hele tiden forsøge at få hende tilbage til eget værelse igen...
Når børn har været indlagt eller været hos lægen mange gange, så bryder de sig ikke ret meget om hvide kitler, læger eller andre, som vil undersøge dem. Jeg tror ikke Freja kan huske hvordan det var, men hun har en erindring - altså hun forbinder bestemte situationer, lugte, lyde osv. med noget som hun har oplevet før og som hun forbinder med noget ubehageligt. Det er således dette hun reagerer på mere end at hun kan huske en specifik situation.
Du skriver at du oplever din datter som sårbar og det kan også godt være at hun er det. Vi er jo alle forskellige og nogle er mere følsomme og forsigtige en andre. Det er helt okay og det vigtigste er at I møder hende og forsøger at støtte hende alt det I kan. Ikke ved at presse hende eller sammenligne hende med andre børn, men netop ved at betrygge hende, guide hende, være gode forgangsbilleder, rollemodeller for hende. Vise hende vejen, vise hende, hvordan ting kan gøres.
Med hensyn til sukkervand, så er det sådan at det ikke er noget man skal give hver dag, men hvis han græder meget og virker til at have lidt mavekneb, være lidt overstimuleret og har rigtigt svært ved at overgive sig til søvnen, så kan det bruges en gang imellem. Det er meget lidt hans skal have mellem 5-25 ml - nogle gange er det nok at give lidt på en teske og så få ham til at tage sutten, andre gange har han brug for lidt mere.
Det er normalt at der kan være forskel på vores bryster og børn har ofte et favoritbryst. Det hjælper nogle gange at lægge til i en anden ammestilling og det kan du forsøge. Hvis du oplever at det er en meget hurtig nedløbsrefleks som giver problemer på din højre side, så kan du forsøge at malke lidt ud, så brystet ikke er så fyldt, når han skal tage fat.
Man kan godt amme fra kun det ene bryst, men det vil jo give en naturlig skævvridning - du bliver asymmetrisk at se på:o) Det er også lettere at holde mælkeproduktionen igang hvis man ammer fra begge sider... Jeg synes derfor at du fortsat skal forsøge at amme fra dit højre bryst, men så forsøge med forskellige ammestillinger eller lidt udmalkning inden.
Det er ikke altid lettere fordi man får barn nummer to. Børn er forskellige og noget er måske lettere, der opstår bare så mange nye situationer og nye spørgsmål, når man er mor til flere børn:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske