Svar: Natflaske hvor længe ?
4. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Jeg synes det er rigtig flot at din dreng kan sove fra ca 19.30 til 05 - det er jo faktisk at sove igennem og derfor tænker jeg at det er helt relevant at han vågner op og beder om at få noget at drikke, - han er sandsynligvis tørstig.
Hvorvidt du skal give ham flaske med mme på det tidspunkt eller kan nøjes med at give ham lidt vand, afhænger således af, hvad han i øvrigt indtager i løbet af dagen.
Det er meget vigtigt at han får sine 400ml mme dagligt og hvis dette kræver en flaske kl 05, så er det sådan det er. Hvis han modsat kan få 400ml mme uden flasken kl. 05, så vil det være fint at I tilbyder ham vand af en kop.
Hvis det er et problem for dig at vågne op og give ham mad kl 05, fordi du gerne selv vil sove lidt længere, så kan du forsøge at tilbyde ham en flaske inden midnat. Det kan måske gøre at han så sover lidt længere og kan stå op uden at få mælk, men i stedet starte dagen med en portion grød.
En alderssvarende dagsplan kan se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk eller vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, banan eller anden frugt. Det kan være frisk frugt i stykker eller lidt frugtmos, vand af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af forskellige grøntsager (majs, gulerødder, ærter osv.) eller grøntsagsmos, rester fra aftensmaden - pasta, stykker af frikadelle og lignende, vand af kop
Sove middaglur
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med rugbrødsdrys/bær/frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt. Vand af kop
Før aftensmad: Lidt grønt at sidde med, som til frokost (rart at få lidt imens du gør aftensmaden klar). Vand af kop
Aften: Familiemad, Det samme som I spiser - kylling, laks, frikadeller, pasta, ris. Gerne sovs og mos f.eks. grøntsager med lidt sovs og giv mad i stykker ved siden af. Frugtgrød med mælk til dessert. Vand eller mælk af kop.
Puttes til natten med en flaske mme (200ml)
Sen aften eller tidlig morgen: Flaske med mme (200ml) Kun på den måde kan han nå op på mindst 400ml dagligt, hvis I følger ovenstående plan. Altså et reelt behov:o)
Fortsat held og lykke med ham, håber jeg hermed har skabt lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske