Svar: Småtspisende barn og rytme
3. februar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære spørgende mor
Jeg synes det lyder som om din datter har det rigtig godt og trives og udvikler sig i sund og god retning. Hun er rigtig godt igang motorisk og har en flot vægt og længde og som du skriver, så lyder hun ikke til at være påvirket af at være født 1½ måned før tid:o) Det er alt sammen rigtig dejligt og derfor tænker jeg at du skal tro på, at du har en datter som er rigtig god til at regulere sit behov, hvad angår mad.
Rytmen for dagen ser også rigtig fin ud. Det er rigtig godt at du tilbyder hende mellemmåltider, at du tilbyder hende både grød, mos og mad i stykker og det er vigtigt at hun får mere og mere af jeres mad, I skal spise det samme. Hovedprincippet er at lidt er bedre end ingenting og netop det at du tilbyder hende små hyppige måltider er med til at stabilisere hendes blodsukker og give hende den energi hun behøver for at bevæge sig rundt, udvikle sig yderligere.
Det er meget normalt at man som forældre synes at den ene dag ligner den anden, sådan rent madmæssigt. Men du skal se på sammensætningen af maden over hele dagen. Det er således godt at starte dagen med lidt grød, give brød, frugt og surmælksprodukt som mellemmåltider, give grøntsager, kød og fisk, ris og pasta til frokost og om aftenen - på den måde sikrer du at din datter får lidt af alle slags fødevarer.
Det er vigtigt at hun får sine 400ml mme dagligt og derfor er det godt at bibeholde de 3 flasker indtil videre. Nogle børn drikker jo store mængder af flaske og kan derfor godt nøjes med 2 flasker dagligt, men andre drikker mindre af gangen og så må der 3 flasker til...
Derfor vil nogle børn også have behov for at få flaske inden midnat og sen morgen - det er den eneste måde de kan nå op på deres behov. Og her må du prioriterer hvad du vælger i forhold til hvornår du gerne vil sove og hvad rytme der passer jer og det at hun skal have mere og mere familiemad. For man kan naturligvis godt fjerne den ene flaske (f.eks. den tidlig morgen eller den inden midnat), men så kræver det at hun får mme i maden eller drikker det koldt af en kop og igen er dette jo i modsætning til at få mere og mere familiemad. Laver du således kartoffelmos til jer alle, så skal du jo ikke bruge mme i den og den sovs du laver skal naturligvis heller ikke laves med mme - tilsidst bliver det så kun grøden du kan lave på mme (regner ikke med at du selv spiser grød) og dette kan sandsynligvis ikke gøre det ud for en flaske.
Så tidspunkt og antal af flasker må således afhænge af, hvad du synes fungerer bedst. Hun vil have behov for de 400ml mme dagligt indtil hun er 12 måneder gammel.
Du skriver at I ikke spiser så børnevenlig mad... Hvad spiser I? For jeg tænker at ris, pasta, kød, fisk, kartofler og andre grøntsager - alt kan jo laves så hun kan spise det? Det eneste hun ikke må få er sushi.. men ellers kan hun faktisk spise det meste af den mad I får... hvad kalder du for ikke børnevenlig mad?
Med hensyn til mælk af kop, så kan hun godt få dette en gang imellem, så hun lærer at drikke kold mælk. Men hun skal stadig have sin 400ml mme og hvis hun så samtidig også får en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen, så skal du passe på at hendes indtag af mælk ikke bliver for stort. Du skal regne med at hun har behov for ca 500 ml dagligt. Meget mere skal hun ikke have, for så tager det pladsen op for den øvrige mad og det er der jo ingen idé i, når hun i forvejen er småtspisende:o)
Med hensyn til at blive puttet hos jer, contra lære at sove i egen seng, så tænker jeg at I skal følge det I mener virker bedst. Hvis I synes det er dejligt at gøre som I gør og I har lyst til at gøre sådan fremover, så fred være med det:o)
På sigt tænker jeg dog at det vil være hensigtsmæssigt at hun lærer at falde i søvn i sin seng og føler sig tryg ved den og derfor synes jeg faktisk at I skal overveje, hvornår I ønsker at det tidspunkt skal være. Da hun får flaske, så kan I godt overveje om det er nu I skal lære hende det, da det måske bliver lidt for hårdt for hende, hvis hun på en gang både skal lære at sove uden nærhed og også skal væk med flasken. Flasken skal jo fjernes når hun er ca. 12 måneder gammel.
Her kan den så erstattes med en godnat historie og jeg tænker at I derfor godt kan overveje om I skulle prøve at putte jeres pige i egen seng, give hende flasken som I plejer, sidde hos hende osv. men så hun lærer at falde i søvn i sin seng. Det at falde i søvn, hvor I ønsker at hun skal sove natten igennem, kan også gøre at hun ikke vågner kl. 04, men faktisk sover lidt længere...
Min viden omkring sovecoach-metoden er begrænset.
Fortsat held og lykke, håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske