Svar: Det går den forkerte vej
3. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Når børn pludselig begynder at vågne med skrig om natten, så skal man naturligvis overveje om de har ondt. Det kan være smerter på grund af tandfrembrud eller smerter fra ørerne.
Umiddelbart tænker jeg dog at din datter simpelthen er igang med at øve sin stemme og eksperimentere med den. Hun er ikke den eneste som i en periode, kan finde på at holde hof om natten, men skrig og pludren, - simpelthen fordi der måske der er ro og mulighed for bedre at høre sig selv...
Det er vigtigt at børn bruger deres stemme og at de har både høje toner og dybe toner. I en periode kan nogle børn skrige så højt at de faktisk selv bliver forskrækket over det og bliver bange for de lyde de laver. At skrige højt hører altså med til en vis alder og et bestemt udviklingstrin. Og jeg tænker at det godt, kan være det som gør sig gældende for jer.
Det vil være en god idé om I kunne få hende til at skrige og pludrer mere om dagen, jo mere hun øver sig der, jo mindre behøver hun måske at øve sig om natten. Prøv om ikke du kan få introduceret nogle nye lyde, f.eks. lyde hvor hun skal bruge sine læber - som brrr som en bil eller pruu som en hest. Læbelyde er god øvelse og måske lidt sjovere at høre på end skrig..:o)
Derudover er der ikke så meget at gøre, det er en fase som hun skal igennem og det I beskriver lyder rigtig fint.
Med hensyn til indtag af mad, så er det rigtig godt at du udnytter at hun har lyst til at putte i munden og forsøger at tygge. Det er rigtig fint at du derfor er begyndt med mad i små stykker.
Det er rigtigt at det vil være nødvendigt med noget grød eller mos ved siden af, for at fylde lidt i maven. Det kræver alt for meget koncentration at spise og tygge selv og hun bliver simpelthen ikke mæt nok før hun er for træt. I kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg og så forsøge på den måde at give hende lidt ekstra ved siden af. I kan også give hende ris med sovs og generelt er det en god idé at tilbyde hende lidt sovs til maden. Det vil sige mose f.eks. kartofler med sovs og give hende dette ved siden af at hun så selv spiser sin små frikadellehapsere og lignende.
Hun må få stort set det hele og udgangspunktet skal være jeres mad, så maden smager af noget. Hvis det skal være let en dag, så forsøg med lidt mos fra glas - nogle gange vil børnene faktisk gerne have en 'industriel middagsret' og så kan hun stille og roligt få mere og mere af jeres sammen med.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske