Brev:
Det går den forkerte vej
3. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Det går den forkerte vej
Hej Helen
Vores datter er nu 7 mdr. og vi er begyndt at få en del problemer med hende om aftenen/natten.
Hun er får nu 3 små måltider om dagen og efter en rigtig god periode hvor hun har spist flot af flasken, er det det rene møg i øjeblikket. Hun vil den slet ikke og får derfor heller ikke så meget at drikke/spise ved flaskemåltiderne uanset tidspunktet på døgnet (undtaget sovende, men det kan jo ikke gøre det ud for en dagsdosis).
Det egentlige problem udspiller sig som sagt om aftenen/natten. Hun bliver tilbudt en flaske og sunget for. Kl. ca. 18.45. Det er ritualet som har kørt siden hun var 4 mdr. Og tro mig hun er træt. Hun gnider sine øjne og er utidig på dette tidspunkt. Hun får 2 lurer om dagen.
Som sagt har vi bøvl med flasken, så hun drikker måske 50 ml.-100 ml og så bliver hun puttet med sutten og sin sovetiger.
Uden protest kan vi forlade soveværelset og hun falder som regel i søvn med det samme. Nogle gange skal vi lige ind til hende en eller to gange for at give sutten. Altså ikke noget besvær der.
Hun sover i vores soveværelse, men sin egen tremmeseng.
Så er det at hun er begyndt at vågne ½ til 1-2 timer efter og lave lyde. Disse lyde dækker spændet fra klynken og gråd til hvinen og skrigen af fryd. Dette kan veksle eller hun kan have tilbøjeligheder til det ene eller andet. Vi går ind til hende og putter hende. Nogle gange mangler hun sutten, andre gange og som oftest har hun sutten, men klynker alligevel.
Dette kan stå på i flere timer, hvor vi også til tider, når det er værst, forsøger os med at lægge os ind i soveværelset med armen oppe i hendes tremmeseng. Dette har for det meste en beroligende virkning, men hun kan også fortsætte uden hensyn til at vi ligger der.
Vi forsøget at byde hende en flaske hvis det skulle være sult, men nej!
Under alt dette er hun træt, det er tydeligt at se, men hun fortsætter alligevel seancen.
På et tidspunkt bliver hun så udmattet at hun falder i søvn igen. Og så sover hun for det meste fint, indtil hun må ”bede” om mad, så kan hun efterfølgende godt finde på at begynde sit frydefulde hvineri igen, men er for det meste nem at ”slå ned”. Lidt problematisk da hun helst ikke skal vække sin bror.
Jeg ved, at der godt kan ske noget med små børns søvn omkring 6 mdr. alderen, men hvordan takler vi det her?
Vi er måske lidt forvente, men de 2-3 timer vi har i fred før end jeg går i seng om aftenen er i høj kurs og på det seneste har hun drevet rovdrift på dem.
Noget andet er :
Hun er ikke helt så flink til at spise sin mad. Hun er helt klart meget glad for ting som kræver tyggen, så som havrefras udblødt i mme, fiskefrikadelle, bondebrødshapsere, appelsin o.s.v. Problemet er blot at hun ikke får nok indenbords til at det kan udgøre et måltid. Mos er grød er hun ikke længere så begejstret for, trods variation. Dog kan jeg lirke det i hende med lidt frugtmos på spidsen af skeen. Men det er jo en dårlig vane, det ved jeg, men hun skal jo gave noget i maven og hvis vi på sigt skal gøres os håb om at hun sover igennem på et tidspunkt.