Svar: Meget hidsig og lidt appetit
3. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Theas mor
Det hører alderen og udviklingen til at Thea nu viser meget mere temperament og egen vilje. Det er ikke udsædvanligt at man som forældre til et barn på omkring 9 måneder står og tænker "hvem er den pige?" fordi man pludselig ser side af hende, som man aldrig har set før. Lige så sprudlende glade de kan være, lige så frustrerede og hidsige kan de virke og nogle gange er det et splitsekund mellem det ene og det andet.
Det er især bleskift og spisesituationen som volder problemer. din datter vil ikke ligge ned, hun vil ikke bare skiftes, som du vil have hende til og her viser hun egen vilje - vrider og vender sig, protesterer højlydt mod det du gør ved hende. Du er dog stærkere end hende og derfor kan du jo holde hende og tvinge bleen på hende, men rart er det ikke for nogen af jer.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du en overgang kunne forsøge at finde et kompromis. Buksebleer kan være rigtigt gode, så behøver hun ikke ligge på puslebordet, men kan stå op imens du trækker bleen ned og trækker en ny ble op. Du behøver heller ikke vaske hende hver gang du skifter hende. Hvis hun kun har tisset, så er det fint bare at trække ny ble på, men hvis hun har lavet afføring, så skal hun selvfølgelig vaskes og det er generelt en god idé, at du vasker hende forneden en gang dagligt.
Du kan også få hende til at være mere med, med den alder hun har nu, kan hun f.eks. godt lære at løfte numsen på 'komando'. Sådan at du, når hun ligger på ryggen og skal have bleen under sig siger "Løft numsen Thea" og så gør hun det. Netop det at føle at man er medbestemmende og selv tager del i det der sker er utroligt vigtigt.
Det er på samme måde helt normalt at børn i Theas alder lukker munden for skeen. Og lige præcis her, kan du ikke tvinge hende til at spise. Du kan ikke få hende til det, hvis ikke hun vil.
Det er dog også sådan at børn i Theas alder stadig er utroligt nysgerrige og gerne putter i munden og det skal du udnytte. Det er også meget vigtigt at hun ikke får specielle retter, men at hun tilbydes det samme som I spiser. Du skal således under ingen omstændigheder tilbyde hende 10 forskellige retter eller lave specielmad til hende, hun skal have mad, som tager udgangspunkt i jeres mad. Og når du giver hende mad, så skal hun have noget som er moset og noget som er i stykker.
Den mosede mad kan du hjælpe hende med, maden i stykker kan hun selv spise med fingrene eller en gaffel. Ske mestrer hun endnu ikke selv.
En plan for dagen vil se således ud:
Morgen 6: Amning
Morgen 8: Havregrød eller hvilken grød du nu ved at hun bedst kan lide, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, stykker af ost, ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt at sidde med selv, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og ved siden af eller som pålæg kan også gives grøntsagsmos. Begynde med rester fra aftensmaden, det kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Vand eller sødmælk i kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys eller frugtmos, evt ½ banan moses ned i eller lidt revne æbler på. Også gerne frisk frugt at sidde med i hånden. Igen en ½ bolle med smør, smøreost eller ost i stykker. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er jeres mad, du skal ikke lave specielretter til hende. Hun skal have hvad I spiser ris, pasta, kød, fisk, grøntsager osv. Det er en god idé at lave lidt sovs og så mose f.eks. kartofler eller give lidt ris med sovs og så kan hun spise stykker af kød, pasta og lignende ved siden af. Hun kan også få kartoffelbåde, kogte blomkål og broccoli hoveder osv, at sidde med selv. Altså tænke på at hun skal have mad som er moset og mad i stykker, som hun selv kan spise. Udgangspunktet er jeres mad, så lad være at lav specielle retter, det er alt for frustrerende og tager alt for meget tid og selvfølgelig kan hun spise som jer:o)
Frugtmos eller frugtgrød med mælk som dessert. Vand eller mælk af kop.
Hvis du synes hendes indtag af mad er lille så tilbyd en portion frugtgrød med mælk til dessert eller evt en portion grød, som hun godt kan lide.
Puttes til natten ca kl. 20 med amning
Du skal altså give hende lov til at spise selv, og du skal give hende mad som hun ser at I spiser. Hun skal have madro, lad være at give hende for meget fokus, læg lidt forskelligt på tallerkenen foran hende og lad hende selv gå i gang.
Med hensyn til dagpleje, så er det meget forskelligt, hvordan dagplejere gør. Nogle har en seng indendøre de bruger, andre har krybber stående udenfor, hos andre har barnet sin egen barnevogn med. Hvorvidt dagplejer har mulighed for at vippe lidt med en vogn afhænger nok af, hvormange børn hun har der skal puttes lige på samme tidspunkt... naturligvis kan hun ikke gå en lang tur med et enkelt barn, men ofte tænker jeg også at det faktisk ikke plejer at blive noget problem. Det er tit jeg hører at det er hjemme barnet protesterer, I dagplejen lægger hun sig bare ned og sover...
Du må tale med din dagplejer om hvad der kan lade sig gøre hos jer, hvad der kan være mest hensigtsmæssigt. Det vigtigste må være at du ikke ammer hende i søvn, for så vil hun naturligvis savne brystet. Derfor vil det være godt, hvis du stille og roligt forsøger at putte hende i barnevognen og kun triller hende lidt og ser om du på den måde kan lære hende at sove uden amning og uden gåtur...
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske