Svar: Sover dårligt om natten - 6 mdr.
3. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære forældre
Jeg ved ikke om det er godt eller skidt nyt - men det er en fase jeres dreng (og I) skal igennem:o)
Når jeg læser jeres beskrivelse, så tænker jeg at der sker rigtig meget motorisk med jeres lille dreng. Når han vågner om natten, så skylde det derfor ikke hverken sult eller utryghed, men at han motorisk har en uro og at han øver sig rigtig meget selvom han sover.
Det er meget normalt at børn øver sig om natten. Nogle gange er det de verbale lyde de øver, så vågner de og ligger og snakker og pludrer og holder rigtig hof midt om natten - kan sagtens være vågen en times tid på denne måde, og andre gange så er det motorisk de øver sig. Han triller rundt, får sig lagt i en stilling som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra, så bliver han lidt irriteret, vågner op, har brug for at I hjælper ham med at skifte stilling, hvorefter han så kan sove igen...
Det er hårdt, men øvelse gør mester og som regel begynder de at sove lidt bedre i takt med at de får lært at vende og dreje. Så kommer der lige en rolig periode, og så begynde de at kravle, hvilket betyder at de så lægger sig op på alle fire og ligger og rokker frustreret og kede af det. Så er I forberedt til næste gang...
Det bedste I kan gøre lige nu er at hjælpe ham til at skifte stilling. I må naturligvis meget gerne prøve at trække tiden lidt, så han ikke behøver jeres hjælp hele tiden, men stille og roligt selv finder ud af at komme videre i søvnen og få sig lagt rigtigt.
Nogle gange hjælper det at lægge barnet på eget værelse, hvis man har mulighed for det... I hvert fald er sandsynligheden for at I sover lidt bedre måske større, hvis I ikke ligger klods op og ned af hinanden og forstyrrer hinanden.
Til sidst vil jeg lige nævne at smerter fra tænder eller ører naturligvis også kan give afbrudt søvn og at I derfor skal sikre jer at det ikke er det, der er tale om her:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske