Svar: Skal hun starte på grød?
2. februar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Da din datter er glad for amning og spiser hyppigt hos dig, så ser jeg umiddelbart ingen grund til at du ikke skulle kunne give hende lidt modermælkserstatning eller vælling til natten.
Netop vælling, som i princippet er det samme som en tynd grød, behøver man normalt ikke at tilbyde børn som ammes og trives med dette, men for at imødekomme børnelægens ønske om at din datter har behov for lidt flere proteiner, mineraler og vitaminer, så tænker jeg at vælling kunne være en god overgang for jer.
Jeg vil derfor foreslå dig at du bibeholder amningen om dagen ligesom nu og så supplerer din datter med en flaske vælling til natten - og kan hun så ikke lide vælling, men tager imod mme så må det være sådan. Og når det så kører og du begynder at opleve at hun har behov for yderligere, så vil det være fint at du begynder med skemaden. Men det kan så måske godt vente en måneds tid endnu Hun behøver således ikke vente med skemaden til hun er 6 måneder, men en blid overgang for hendes tarmsystem, kunne måske godt være vælling og så skemaden om en måneds tid:o)
Håber du kan bruge disse tanker, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske