Svar: Morsyg dreng på 15 måneder
2. juni 2003
Alder:
15 mdr.
Hej med dig,
Der er bestemt ikke noget i vejen med din dreng, derimod er han nærmest "lige efter bogen". Når børn er omkring 1½ år (nogle lidt før, andre lidt senere) begynder de at vise tegn på begyndende uafhængighed. Nogle udviklingspsykologer kalder det for "genforeningsfasen". Tidligere har barnet betragtet mor som en fast base, der kun var til for barnets skyld. Nu finder barnet ud af at moderen ikke kan tages for givet, men også at barnet ikke selv kan alt.
Børn i den alder vil derfor ofte veksle mellem aggressivitet og klæberi. Du vil sikkert kunne se at din dreng kan blive rasende over ikke at kunne få ringene i hans ringpyramide til at passe, eller få klodsen ned i puttekassen. Han bliver vred fordi han bliver konfronteret med sin egen svaghed og det gør netop hans afhængighed større. Han har behov for selv at prøve noget nyt og også at få et "lille puf" i overført betydning fra sin mor, men samtidig bliver han mere klæbende, idet han stadig har behov for at vide, at du er der for ham.
De næste måneder frem - helt op til 2 års alderen - vil du højst sandsynligt opleve at han begynder at interessere sig for f.eks. bamser, - det bliver pludselig dem, der får hans store kærlighed. Det kan også være hans dynebetræk eller andet og han vil blive dybt ulykkelig, når betrækket f.eks. skal vaskes. Han vil bruge bamsen som trøst i fasen, hvor han skal adskille sig fra dig.
Hos nogle børn er denne fase meget tydelig, andre går igennem den uden de store tegn. Det er meget psykologisk, det svar jeg har givet, men jeg håber, at du kan bruge det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske