Svar: Triller ikke endnu - 6 mdr.
22. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
Det er vigtigt at din datter triller, fordi det er med til at styrke hendes balance og er med til at styrke hende ryg. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan lave nogle bevægelege med hende:
- Lav cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene
- Grib omkring hendes hænder og håndled og lad hende selv trække sig op fra rygleje
- _Støt om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælp hende med at dreje underkroppen fra side til side
- Forsøg at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj, som hun gør nu, og hjælp hende så videre om på maven ved at puffe let til hende eller ved f.eks. at lægge en skråpude under hende, så hun har lettere ved at trille hele vejen.
- Hjælpe hende med at få fat i egne tæer, når hun ligger på ryggen og derefter trille om maven.
- Giv hende luftture og tumle med hende, hold hende om livet og lad hende 'flyve' gennem luften imens I holder hende.
- Sving hende f.eks. i et lagen eller et tæppe som en hængekøje hvor hun svinges frem og tilbage.
- Læg hende på en stor gymnastikbold og lad hende trille frem og tilbage hen over bolden
Jo mere bevægelse jo bedre og I må meget gerne hjælpe hende til det. Det skal nok komme, hun lyder jo umiddelbart til at være en stærk pige, kan næsten sidde selv:o)
Fortsat god træning:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske