Brev:
At falde i søvn - 4 mdr.
22. januar 2008
Alder:
4 mdr.
At falde i søvn - 4 mdr.
Hej netsundhedsplejerske
Jeg håber du kan hjælpe os. Vi har en dejlig datter på snart 4 1/2 måned. Hun blev født 14 dage over tid og var ved fødslen 4370 g og 55 cm. Hun er vokset godt, nu vejer hun 10 kg. og er 72 cm. Hun ammes 100%.
Hun har siden hun blev født altid været meget aktiv. Det har faktisk altid været et problem at få hende til at sove om dagen i længere tid. Jeg har hele tiden forventet at hun havde brug for mere søvn end ca. 3 gange 1/2 time i løbet af dagen, men hun har sådan set altid sovet fint om natten fra ca. kl. 20 til næste morgen kl. ca. 9 afbrudt af 2 gange amning omkring kl. 3 og kl. 6. Derfor får hun vel egentlig den søvn hun skal have?
Det sidste stykke tid er hun dog begyndt at sove dårligere om natten og vågner gerne 3-4 gange om natten. Jeg har overvejet om hun snart skal have noget grød, men umiddelbart virker hun ikke meget sulten om natten. Jeg ammer hende dog hun falder i søvn igen om natten.
Når hun har sovet dårligt om natten er hun mere træt om dagen, men alligevel sover hun kun i kort tid og vågner og er stadig træt og pjevset. Hun bliver ammet inden hun kommer ud i barnevognen, og hun er ikke sulten igen når hun vågner. Jeg har forsøgt at køre afsted med barnevognen men det falder hun ikke i søvn igen af...
Har du et godt råd til at få hende til at tage nogle længere lure i løbet af dagen, når hun er træt...?
Det sidste stykke tid har problemet været at få hende til at falde i søvn om aftenen (og også nogle gange om dagen). Hun har altid spist sig i søvn ved brystet, men den sidste tid er der flere gange sket det, at hun er blevet overtræt og ikke er mere sulten, og så er det nærmest umuligt at få hende til at falde til ro. Hele kroppen kører på hende og det er som om at hun ikke vil overgive sig til søvnen. Hun sover i sin egen seng som står lige opad vores seng.
Vi har forsøgt at geare tempoet ned inden hun skal sove, at forsøge at amme hende i mørke på sengekanten og lægge hende i sin egen seng lige inden hun falder i dyb søvn, men hun vækker sig selv når jeg lægger hende ned i sengen og så er hun lysvågen igen. Dette kan ske mange gange i løbet af en aften.
Hvis jeg ikke kan få hende til at amme, er det helt umuligt at få hende til at falde til ro. Jeg kan have held med at lægge mig med hende og amme, men det virker heller ikke altid og jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære hende at falde i søvn selv uden amning, så far også kan lægge hende i seng.
I aftes var hun helt overkørt og træt og ked af det. Hun ville ikke ammes og vi besluttede at forsøge at få hende til at falde i søvn selv. Hun lå i sengen, far sad hos hende og nynnede for hende og holdt hende i hånden og hun græd og græd i 20 minutter, hvorefter hun faldt i søvn af sig selv... Det var virkelig hårdt, men hvis det er den rigtige måde hun kan lære at falde i søvn på må vi udholde det...
Hvad er dit råd for at lære hende at sove selv når hun ikke vil ammes og er helt overkørt?
Mange hilsener
Carolines mor