Svar: Sove- og spisevaner - 7 mdr.
22. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sine
Det er sådan set helt okay at din lille dreng nu foretrækker mad i stykker og derfor synes jeg at du skal forsøge at holde en lille pause med skemaden i et par dage og så lade ham spise mere rigtig mad.
Han må meget gerne få rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og du kan faktisk bruge lidt grøntsagsmos som pålæg og på den måde alligevel få lidt mos i ham en overgang. Frugtmos kan også komme på brødet. Så selvom det ikke fylder så meget, så er det trods alt bedre end ingen ting og jeg tænker at han ret hurtigt så vil acceptere skeen igen.
Det er også en god idé at give ham agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker, brødskorper, gulerødder i stave, at sidde med i hånden. Men du skal holde øje med ham og sikre dig at han ikke får bidt et stykke af. Netop æble kan være svært til dette, men f.eks. appelsin eller mandarin, et stykke melon eller blomme, eller en blød moden pære er lettere at sidde og sutte på uden at den knækker i stykker.
Om aftenen kan du forsøge at mose en kartoffel med lidt sovs og give ham det med en gaffel, du kan også give ham en kartoffelbåd, små stykker af indmaden af en frikadelle, måske lidt godt kogte pastaskruer, ris med sovs osv. Det kan også være små kogte blomkål eller broccoli buketter. Forsøg altså at give ham mad, som tager udgangspunkt i jeres mad, mad i stykker, mad som interesserer ham.
Han må få næsten alt og du skal endelig bare give ham, hvad han viser interesse for. Nogle gange vil børn gerne have middagsretter fra glas, så det kan du også forsøge og så supplere med din egen mad i stedet. Jo mere variation jo bedre, du skal pirke til hans nysgerrighed og lyst til at putte i munden - det skal udnyttes, det forebygger kræsenhed senere hen.
Det er ikke rugbrødet, som gør at han ikke kan finde roen om natten. Det er hans alder og den udviklingsfase han er igang med. Han øver sig om natten og det er helt normalt at han i denne periode vil ligge meget uroligt, lægge sig på alle fire og stå og rokke, vil ikke kunne komme ned i en rar stilling igen osv. Det er fordi han øver sig både nat og dag, både vågen og i søvne.
Han er igang med separationsfasen og han oplever også verden større end tidligere. Du kan sikkert fornemme det, når du går fra ham, går ind i et tilstødende lokale - så bliver han urolig og ked af det. Det er meget vigtigt for ham at han kan se dig for ellers tror han at du har forladt ham.
I denne periode har børn altså både en fysisk uro og en mental uro, som gør at de sover uroligt, har rigtig svært ved at slappe af. Det handler altså både om at han rent mentalt skal bearbejde alle de nye indtryk han får og det gør han gennem drømme om natten, men det handler også om at han har brug for hjælp til at slappe af i sin lille krop.
Det er en periode, hvor du bliver nødt til at hjælpe ham, putte ham flere gange, hjælpe ham med at skifte stilling, så han bliver lagt godt igen og kan sove videre. Trøste ham, når han klynker fordi han har drømt osv. Men det skal være en balance imellem at være der for ham når han har behov og samtidig give ham ro til selv at komme videre i søvnen.
Det er en hård periode, men som sagt en periode og det bedste du kan gøre er at give ham omsorg og masser af kærtegn i løbet af dagen og når han skal sove, så han hele tiden bekræftes i at du er der. Det vil også være en god idé at lege "titte-bøh", "gemmeleg" osv. det er også en god øvelse. Hjælp ham også med at kravle, med at bevæge sig rundt, jo mere trænet han om dagen bliver i at bruge sig selv fysisk, jo bedre han bliver til det, jo mere vil han slappe af og sove bedre om natten.
Mellemørebetændelse gør naturligvis heller ikke det hele bedre, så det er klart at han også har behov for at komme sig efter dette.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske