Svar: Får hun nok mælk
16. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Din datter har taget fint på, godt 200g om ugen, det er helt gennemsnitlig og det man som sundhedsplejerske helst ser. I takt med at din datter vokser mere, så burde hendes indtag dog også stige og jeg tænker ud fra din plan og hendes indtag, at det ville være godt, hvis du kunne tilbyde hende en flaske ekstra, så ville hun nå op på den mængde hun umiddelbart har behov for.
Alternativt kan du, når du har givet hende en flaske og hun kun har spist f.eks. 60 eller 80 ml, så skifte hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og så få hende til at tage måde 50ml ekstra.
Hun er for lille til at kunne lave en rigtig rytme for dagen, det er for tidligt og hun har således behov for at være rimeligt selvstyrende.
Når du synes at hun virrer med hovedet og ligger for uroligt, så giv hende en pause, lad hende bøvse lidt osv. og forsøg så med flaske igen. Du kan også prøve med en anden type flaske, flaskesut, for at se om hun spiser anderledes på den.
Det er helt normalt at små børn både nyser og hikker. Hun nyser fordi hendes slimhinder i næsen måske er lidt hævede og der er ikke så meget plads og når hun hikker så er det sandsynligvis fordi en bøvs har generet lidt og luften har fået hende til at hikke på vej op.. Det hjælper her at give hende lidt mere mælk.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske