Svar: Enfamil A.R virker men hvordan med mængde og grød
16. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære SM
Hvor er det dejligt at høre at Enfamil A.R. har haft så god virkning for jeres dreng og dermed også for hele familien:o)
Når du blander det, så skal du følge anvisningen på pakken, så du er sikker på at blandingsforholdet er i orden. Vejledningen omkring indtag er dog kun vejledende og det betyder at han skal have lov til at selvregulere og således tilbydes den mængde mælk, som han har det godt med.
Det er en tommelfingerregel at børn spiser ca 1/6 af deres vægt i døgnet, men når børn bliver omkring 4 måneder, så er de fleste så store at man ikke kan regne med det mere. Et samlet indtag på ca 1000 ml lyder dog rigtig fint i forhold til at jeres dreng vejer måske godt 6500g, måske lidt mere. Prøv derfor at lade ham selvregulere lidt.
Det er rigtig godt at du sørger for at holde hans mave godt igang med laktulose og mængden er passende. Du kan måske med fordel give ham lidt hver dag til at holde maven igang, så han ikke oplever at få forstoppelse, men så maven bare fungerer. Så kan du regulere lidt op og ned i mængden alt efter hvordan afføringen ser ud.
Med hensyn til når han skal til at have grød, så vil det normalt være sådan at du giver ham skemaden først og så flasken bagefter. Til at begynde med vil han kun skulle have 4-5 tsk skemad, så det er ikke noget der tager pladsen op for mælken, men i takt med at han spiser større og større mængder skemad, så vil han automatisk have mindre og mindre plads i maven til mælken bagefter og vil således også automatisk nedsætte sit behov.
Tak for informationen omkring Enfamil A.R og tilskud... Det undrer mig lidt for sundhedsstyrelsen skriver faktisk i "Anbefalinger for spædbarnets ernæring - vejledning til sundhedspersonale 2005": "Enfamil AR forhandles kun på apoteket og er ikke omfattet af tilskud på grøn recept", så hvis du har fået det, så er det jo rigtig dejligt og bestemt noget andre familier også må undersøge muligheden for:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske