Svar: Søvn - vågner mange gange om natten
16. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev. Når jeg læser din beskrivelse af jeres datter og de ting, som sker hos jer, så tænker jeg at der er flere ting, som spiller ind på jeres datters søvn og årsager til at hun sover så uroligt.
For det første så har jeres datter en alder nu, hvor hun så småt er ved at komme ind i separationsfasen. Jeg ved ikke hvor meget hun motorisk er igang om dagen og om I der kan fornemme at der sker rigtig meget med hende, men det kunne godt være en faktor og en mulig årsag til hendes øgede natlige uro.
Hun har behov for på en gang at få nærhed, tryghed og omsorg samtidig med at hun er nødt til at se jer og få fysisk kontakt for at forstå at I er der.
Derudover tænker jeg at I skal være sikre på at hun ikke vågner fordi hun begynder at få behov for lidt mere mad i løbet af dagen. Jeg kan se ud af den plan I sender, at hun kun får 3 måltider skemad og jeg synes I skal øge hende til 4 måltider skemad dagligt. Derudover skal hun have brødskorper og lignende at sidde med i hånden. Hun har brug for at blive stimuleret både fysisk og mentalt og netop på det mentale område er maden god og meget vigtig. Det er f.eks. vigtigt at hun nu begynder at få meget mere familiemad.
Det er rigtig godt at du supplerer amningen med flaske, så du er sikker på at hun får, hvad hun skal have. Det vil være relevant at hun får en flaske sen aften, mod at hun så sover til tidlig morgen, hvor hun kan ammes. Flasken kl. 03 skal hun vænnes fra - hun behøver den ikke på det tidspunk og I har alle brug for at sove der.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes, sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i stykker at sidde med, brødskorpe eller lignende i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 10, sover 1 times tid til 1½
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød, fisk. Mere og mere af jeres mad, indmaden af en frikadelle og lignende. Igen meget gerne noget i hånden, brødskorpe, ristet rugbrødshumpel, agurkestænger eller lignende. Har hun og I lyst og mod på at forsøge med lidt rugbrødshapsere, så er det også okay. Vand af kop
Puttes til middagslur med amningen kl. ca 13.30 og sover et par timer
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød, gerne med lidt frugtmos, vand af kop. Melon, appelsin, blommer eller lignende at sidde med, prøve at gnaske lidt i sig.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Meget gerne begynde at mere af jeres, hun må gerne få boller i karry, pasta og kødsovs, kartoffelmos og millionbøf osv og I må gerne mose det, så det er en konsistens hun kan kapere. Stille og roligt give hende stykker som kan tygges ved siden af, det kan også være kogte blomkåls og broccolibuketter og lignende at sidde med. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen amning, ingen flaske
Når hun vågner om natten, så er det fint at I giver hende sutten en gang imellem, men pas på ikke at gøre det hver time, da hun så meget hurtigt kan opnå en vane med at vågne hver gang sutten tabes i forventning om at I så kommer og putter den i munden. Det betyder at hun så har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn og det kunne godt være tilfældet hos jer.. :o(
Prøv derfor i stedet for med sutten at se om I kan hjælpe hende ved i stedet at få skiftet stilling og en gang imellem at lade hende få lov til at ligge og mosle lidt selv. Måske kan hun komme videre i søvnen, hvis I lader hende være. I skriver jo at hun ofte kan nøjes med sutten - så prøv her om hun kan klare sig helt uden jer ellers så hjælp hende med stillingsskift i stedet og hvis hun græder rigtigt, så skal hun naturligvis trøstes og beroliges, så er det jo et udtryk for at hun har brug for jer og her skal I naturligvis være der for hende.
Jeg er ikke helt klar over om hun sover på eget værelse, du skriver at I har forsøgt det uden held, så jeg er ikke helt sikker på om hun så er flyttet tilbage til soveværelset...
Men hvis hun fortsat er i soveværelset, så kan I prøve endten at stille sengen så tæt på jeres at I kan nøjes med en beroligende hånd og et stille "syyy" og ikke behøver stige ud af sengen hver gang eller I kan overveje om hun skal flyttes til eget værelse så I ikke forstyrrer hinanden.
Hvis hun allerede er på eget værelse, så tænker jeg at det er et spørgsmål om at vurdere hvornår I skal gå ind til hende, nogle gange er det godt at gøre det hurtigt, andre gange skal man give hende tid til at komme videre i søvnen selv uden jeres indblanding og uden at blive vænnet til en sut:o)
Der er altså en fase lige nu hvor hun udvikler sig rigtig meget på mange områder, det kaldes separationsfasen og er tydeligst i 7-10 måneders alderen... I puberteten kommer der dog endnu en separationsfasen, så I slipper altså ikke helt selvom hun bliver teenager, her er det bare på en anden måde og til den tid sover hun sikkert rigtig godt, måske for godt..;o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske