Brev:
Søvn - vågner mange gange om natten
16. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Søvn - vågner mange gange om natten
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse. Nu vil jeg benytte mig af den. ;o)
Vi har en datter på 7 mdr., som sover meget dårligt. Hun vågner op til 10 gange om natten – dvs. mere end én gang i timen. Det er forfærdeligt. Vi er helt ødelagte. Jeg har selv fået svært ved at falde i søvn, og sover dårligt selv når hun sover godt. Og når man skal i seng er tanken om denne lange afbrudte nat næsten uudholdelig.
Vi har prøvet at ligge hende på hendes eget værelse. For vi tænkte at vi måske forstyrrede hinanden. Men det har ikke gjort fra eller til. Så får hun også en af mine t-shirts at sove med. Men det hjælper heller ikke. Hun bruger sut. Er måske lidt i tvivl om det, er fordi hun taber den. Men omvendt så har hun af og til en rigtig god nat, hvor hun kun vågner 1-2 gange. Og om dagen sover hun ofte meget bedre end om natten.
Tit sover hun hele luren uden at vågne. Derfor undrer det os meget, at hun så sover så dårligt om natten.
Hun er ellers glad nok for hendes seng, og har været vant til at sove i den helt fra starten. Græder kun ganske lidt, når hun ligges til at sove. Sover oftest meget hurtigt, men vågner efter 3 kvarter – og sådan kører resten af natten så. Vi kan ofte få hende til at sove videre ved at give sutten. Men af og til nægter hun at sove, Hun hyler inderligt, hvis vi går fra hende og prøver at få hende til at sove. Og det tager næsten altid 2 timer at få hende til at sove igen.
Jeg har tidl. talt med en SP om det, og hun foreslog at jeg skulle holde op med at amme om natten, så ville det hjælpe på de utallige opvågninger. Men det gjorde det næsten endnu værre med skrig og skrål i flere timer. Når hun bliver ammet falder hun ofte til ro, og sover nogle gange lidt længere stræk end 1 time. Derfor er jeg startet op igen.
Hun er ellers sund og rask. Fødslen gik fint, gik 9 dage over, vejede 3800 og 54 cm. Havde meget problemer med amning i starten. Hun ville kun ligge ved brystet. Sådan sad jeg med hende i mange timer i træk, indtil det blev for meget for mig. Så supplerede vi med MME, og det hjalp lidt - slap dog stadig ikke brystet, hvis hun skulle bestemme. Fandt ud af at jeg ikke helt havde mælk nok.
Hun har fra starten ikke sovet ret meget. Som spæd sov hun maks 10 timer i døgnet. Det hjalp selvfølgelig lidt da hun fik MME, men ikke nok til at hun sov mere end ca. 4-6 timer om natten. Så nægtede hun simpelthen at sove mere. Det skal lige siges at hun som MME får Nutramigen pga. allergidisponering. Ved ikke om der er forskel på alm. MME og Nutrimigen ang. søvn. Jeg troede egentlig at babyer som fik MME ville sove mere og længere men det gør hun ikke.
Efterhånden som hun blev ældre sov hun mere. Har endda haft enkelte uger i træk, hvor hun har sovet super godt – næsten igennem. Men selvom hun sover mere nu, er der så kommet det nye problem med de mange opvågninger. Det gik særlig galt efter en mindre forkølelse, da hun var 4 ½ mdr. samt den efterfølgende 5 mdr. vaccination.
Hun får grød og er ganske glad for det. Jeg tilbyder hende bryst ofte, men det er selvfølgelig ikke altid hun spiser lige meget. Om natten har jeg også tilbudt bryst mere end én gang, men hun spiser som regel kun ganske lidt og falder så hen igen. Derfor virker det ikke umiddelbart som sult. Hun vejer også ca. 8,5 – 9 kg. Så hun virker velnæret.
Kl. 7-8 vågner og ammes
Kl. 9 får havregrød ca. 1 dl
Kl. 10 ammes og puttes til lur
Kl. 10-12 sover
Kl. 12 får ca. 2 dl. grød af forskellig slags samt frugtmos
Kl. 14 ammes
Kl. 15 ammes igen og puttes til lur
Kl. 15-1630 sover
Kl. 1730 får grønsagsmos ca. 2 dl.
Kl. 1900 ammes
Kl. 21-22 ammes og får tilbudt en flaske MME samt puttes til nat
Kl. 03 ammes
Hun er ellers en glad, tilfreds og rimelig rolig baby. Hun er meget tryghedssøgende. Har aldrig været god til at ligge og lege selv i mere end 5-10 min ad gangen. Vi skal enten sidde med hende eller lige ved siden af. Det har dog hjulpet lidt nu, hvor hun kan sidde selv. Men hun græder hvis hun opdager vi går ud af rummet. Hun er meget sky overfor fremmede – selv folk hun ser jævnligt.
Er det en fase hun skal igennem, og hvornår slutter den? Når hun er teenager? ;o)
Håber du kan komme med nogle idéer og tips. Kan alternativ behandling hjælpe?
På forhånd tak for hjælpen!
Venlig hilsen
Mette