Svar: Sover meget og kommer ind til mor om natten
15. januar 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Stine
Det er rigtig dejligt at høre at det går så godt og super at din datter sover så fint om natten. Gennemsnitligt så vil børn i 3 års alderen ofte have behov for en middagslur og sover så måske 1-1½ time, om natten sover de så ca 11 timer og sover således sammenlagt ca 12 timer i døgnet. Det lyder således helt efter bogen, det du fortæller om din datter og hun lyder til at have en rigtig god søvnregulering:o) Når hun er træt, så sover hun en middagslur på en time og når hun ikke føler behov herfor, ja så sover hun sine 12 timer om natten. Det skal du glæde dig over.
Der kan være mange grunde til at hun vågner om natten. For det første så har hun en alder nu, hvor hun drømmer mere og det er ikke udsædvanligt at børn i 3-4 års alderen begynder at have lidt mareridt lignende drømme. Det kan være derfor hun vågner og når hun så kan trisse ind til dig, så falder hun trygt i søvn, ved at du passer på hende.
Det kan også være at hun vågner fordi hun tisser... har du fornemmelsen af at hun er begyndt at være lidt klar til renlighed? Måske vækkes hun simpelthen af en tissetår... bare en nærliggende tanke, hun er jo ved at have alderen til det. Ikke at hun skal træne renlighed om natten, for hun skal være renlig om dagen først, men når I begynde på renlighed, så skal du måske prøve at følge hende på toilettet der, give hende en ny ble på og så putte hende i egen seng igen.
En anden mulighed er vanen, at hun simpelthen har fået en vane med at vågne ved midnat og så trisse ind til mor, fordi det er så hyggeligt. Hvis du har det fint med det, så er det jo okay, men hvis du på sigt meget gerne vil have at hun sover videre i sin egen seng, så kan du også her forsøge at putte hende tilbage. Altså at hun ligeså stille og roligt tages ved hånden og guides tilbage, så kan hun få en tår vand, blive puttet og kærtegnet lidt og så stille og roligt sove lidt videre.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske