Svar: At have behov for at se sine forældre for at kunne sove
15. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Jeanett
Børn har faktisk en ret lang fase, hvor de har behov for at se deres forældre, for at forstå at de ikke er ladt alene, at vi ikke er gået fra dem. Det er en proces de skal igennem og man kan støtte dem på forskellig vis.
Det kan f.eks. være en rigtig god idé om dagen at lege "borte-tit" eller "gemmeleg", hvor barnet stille og roligt gennem leg finder ud af at forældrene er der og at man godt kan søge efter dem, gå efter lyden eller lyset for at finde dem igen.
Som regel bliver børn bedre til at klare at være alene lidt tid, når de motorisk også bliver i stand til at flytte sig. Derfor vil det også ofte være en rigtig god idé at tale med barnet, når man går ind i et tilstødende lokale, så barnet kan høre at man er der. Derinde fra kan man så rent verbalt også opfordre barnet til at komme, opfordre barnet til at opsøge, når det har brug for det.
Jo mere man ligesom i forskellige situationer i løbet af dagen medtænker at barnet har dette behov for tryghed og nærhed, samtidig med at de også gerne vil øve sig i at være sig selv, jo mere vil det også smitte af på evnen og lysten til at kunne lægge sig til at sove uden at forældrene sidder der fast. Generelt vil jeg dog lige sige, at børn naturligt har behov for at man giver sig tid når de skal puttes, at man også hos de større børn sætter sig og læser en godnat historie, synger en sang, taler lidt om hvordan dagen har været og hvad der skal ske imorgen osv. man må som forældre indstille sig på at sengelægning og putning indeholder nærvær og at man er tilstede...
Men når det er sagt, så lærer børnene altså ved at man er der, lytter til dem, betrygger dem osv. at de roligt kan lægge sig til at sove, at man ikke går fra dem, men at man bare er lige inde ved siden af. De fleste børn er faktisk omkring 16 måneder gamle inden de helt forstår det... Det betyder jo så ikke at I skal sidde bænket hos jeres dreng det næste ½ år, men at I hele tiden skal vurdere hans behov.
Det er helt fint at I også forsøger at gå fra ham en gang imellem, at I går til og fra og på den måde viser ham at I er der uden at sidde direkte hos ham. Det er det jeg kalder se-til-metoden. Nogle gange vil det være bedre at være til stede i værelset eller lige i nærheden, så han kan se jer, men hvor I laver noget andet - stryger tøj, arbejder med noget og således er tilstede uden at give ham fuld opmærksomhed og nogle gange vil barnet så have behov for at man sidder der lidt, holder i hånd osv.
Så tryghed og nærhed er vigtigt for at børn kan sove og vigtigt for gode søvnvaner, men man skal hele tiden overveje, hvad man gør, og hvorfor man gør det, så de vaner man får skabt også er nogen man kan leve med fremover. Derfor er det f.eks. uhensigtsmæssigt at gøre det til en vane at læse hele samlingen af Grims Eventyr højt hver aften - så falder nok både barn og forældre i søvn:o) Man er altså nødt til at arbejde for gode sovevaner, men man kan godt gøre det på en god og rar måde for både barn og forældre.
Håber dette er svar på dit spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske