Brev:
Falde i søvn selv og sove igennem
15. januar 2008
Alder:
9 mdr.
Falde i søvn selv og sove igennem
Kære Helen,
Vi har desperat brug for noget hjælp til at få vores lille søn, Simon, til at sove bedre om natten. Han er 9 ½ måned gammel og på alle måder en skøn, dejlig og nysgerrig dreng. Det eneste vi kan brokke os over er søvnvanerne, som vi til dels selv er skyld i.
Lige fra han var spæd, har vi vugget ham i søvn både ved lure og ved nattetid. Når han er faldet i søvn i vores arme, lægger vi ham i hans egen seng. Her sover han sjældent mere end 45 minutter, før han vågner igen og skal ammes til ro eller vugges på ny. Indimellem tager han 2 x 45 minutter og sover altså hele halvanden time (!) før vi må vugge igen. Sådan foregår aftenen fra han bliver lagt kl. 20 og indtil vi selv går i seng.
Når vi første gang bliver vækket af ham efter selv at være faldet i søvn, tager vi ham ind i vores seng, hvor jeg ammer ham til ro, hver gang han vågner i løbet af natten. Dette kan godt blive til rigtig mange gange i løbet af natten! Han har desværre aldrig villet tage sut, vi har virkelig prøvet hårdt, men forgæves. Om natten når han bliver ammet, er det da også sjældent, han reelt får ret meget mælk, jeg føler mig simpelthen bare degraderet til sut :o)
Om dagen er han 100 % på fast føde, og han spiser i det hele taget meget fint. Jeg er derfor 100 % sikker på, at han ikke vågner pga. sult. Han har bare aldrig lært at falde i søvn selv, og jeg aner ikke, hvordan jeg skal lære ham det.
For 2 måneder siden læste vi bogen ”Godnat og sov godt” og fulgte skemaet heri, hvor man med jævne mellemrum går ind til det grædende barn og siger godnat for at få det til at falde i søvn selv. Denne rædselsfulde metode tog 3 dage, så sov han fantastisk! Han vågnede som regel 2 gange hver nat, men så snart vi kiggede ind og sagde: ”Nu skal du sove, godnat”, så faldt han (næsten hver gang) til ro igen. Denne vidunderlige periode varede en måneds tid, og så blev han syg… Ind i mors og fars seng igen, og tilbage til de gamle, dårlige vaner, hvor vi nu stadig er.
Jeg hverken kan eller vil gentage metoden fra bogen ”Godnat og sov godt”. Det var rædsomt, og jeg stortudede og spiste ikke mad i de dage, det stod på. Jeg er overbevist om, at der må findes en mere nænsom måde at lære ham det på.
Vi har nu også købt og læst bogen ”Sov igennem uden gråd”, hvor der er rigtig mange gode råd, men jeg føler ikke, der er gode idéer til, hvordan vi lærer ham at falde i søvn selv.
Jeg vil også rigtig gerne stoppe helt med at amme, og når jeg ikke har gjort det, er det kun fordi det er den eneste måde at få ham til at falde til ro på om natten – udover at vugge ham. Han vejer næsten 10 kg, så jeg har i øvrigt også meget svært ved at klare at vugge ham. Og jeg tænker nogle gange: Hvad hvis jeg brækkede armen i morgen? Så var jeg jo nødt til at finde på noget andet… Men hvad? Hvordan lærer vi ham at falde i søvn selv og sove igennem om natten?
Simon sover to lure i løbet af dagen. Her sover han enten 45 minutter eller halvanden time. - mest 45 minutter!
Ved den første lur falder han i søvn mellem kl. 10 og 11 og ved den anden lur falder han i søvn mellem kl. 13 og 15, afhængig af hvornår og hvor lang formiddagsluren blev.
Men han virker altid rigtig godt træt om aftenen, faktisk virker han gerne træt allerede ved 18-tiden, hvis han ikke har sovet så længe ved de to lure.
Jeg håber virkelig, du kan give os nogle gode råd med på vejen.
Mange venlige hilsner
Trine