Svar: Èn mere på vej i familien
15. januar 2008
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre at du skal nedkomme om små 3 uger, et stort tillykke med det:o) Det er vel nok dejligt for jeres lille familie.
Som tvilling er der jo den fordel at man er vant til at dele, man er vant til at være to og give plads til hinanden. Derfor tror jeg ikke at omvæltningen vil være så stor for pigerne, som hvis de var enebørn...
Derudover tænker jeg at de jo stadig ikke er ret gamle og det er der mange fordele ved. For det første bliver I ikke foranledigt til at sige at de skal klare ting selv, for det kan de naturligvis ikke. De er stadig så små at de har rigtig meget behov for jeres hjælp og derfor er I nødt til at være der for dem. Følelsen af at de pludselig skal kunne mere end de kan og risikoen for at I stiller for store forventninger er således ikke så stor.
Pigerne har ikke idé om hvad det er der skal ske, de kan ikke forholde sig til det. De kan se at din mave vokser, de kan pege og måske sige baby. De kan også mærke at hverdagen ændrer sig at du ikke bærer rundt på dem som tidligere, at der ikke er så meget plads på dit skød osv. De er således allerede i graviditeten blevet opmærksom på at en forandring er ved at ske, uden at de forstår det eller ved hvorfor.
Det er vigtigt at I forsøger at lade hverdagen fortsætte som før. At I lader pigerne komme i institution som de plejer, at I ikke forsøger at indfører nye rutiner og vaner når den lille kommer - det er nok at skulle forholde sig til at være storesøster.
Med hensyn til sygdomme og forkølelser, så er det meget almindeligt at nogle børn tager alt til sig i småbørnealderen. Hele vinteren går med snot, forkølelse og hoste og det påvirker naturligvis dagligdagen, deres lyst til at lege, deres søvn, deres overskud og energi, deres lyst til at spise.
Alt sammen ting som jo er vigtige for at få opbygget sit immunforsvar - det er vigtigt at man får sovet, at man spiser sufficient, og i det hele taget har det godt.
Hoste er ikke dårligt og man er meget påpasselig med at give børn hostestillende medicin. At hoste er en naturlig ting, som vi gør for at rense vores luftveje. I forbindelse med en forkølelse og især en lungebetændelse er det netop vigtigt at barnet kan hoste og på den måde få fjernet det slim og den irritation som sidder i lungerne.
Når det er sagt, så skal man dog også altid vurdere, hvad hosten skyldes og se på hvordan barnet i øvrigt har det. Er barnet almindeligt forkølet, har barnet influenza eller en anden infektion, kan barnet have astmatisk bronkitis osv. Ligesom I også har gjort og netop fået pigerne i behandling.
Derudover skal man lægge mærke til hvordan hosten lyder. Der kan være tale om en tør og gøende hoste (krillerhoste) eller en løs og lidt mere rallende hoste, hvor barnet ofte hoster lidt slim op. Man skal være særligt opmærksom hvis barnet hoster i mere end 2 uger og hvis barnets vejrtrækning lyder hvæsende og barnet har svært ved at trække vejret rigtigt. Nogen sammenligner det lidt med lyden af en kaffemaskine der afkalker og det er et meget godt billede. Hvis barnet hoster på denne måde, så har barnet ganske givet astmatisk bronkitis.
Dette skal naturligvis behandles med medicin.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej og jeg ønsker jer alt det bedste og held og lykke med den forestående fødsel:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske