Svar: Er mælk usundt?
15. januar 2008
Alder:
2 år
Kære Mor
Komælk har været diskuteret en del. Blandt andet har det været diskuteret, hvorvidt de 500ml mælk dagligt, som er den offentlige anbefaling egentlig er nødvendigt.
Nogen mener at det er en anbefaling der bare 'automatisk' kører videre, en anbefaling der stammer fra 30'erne og 40'erne, hvor levestandarden og muligheden for at få forskellige fødevarer var minimal på grund af krigen og hvor mælk således var en meget vigtig kilde til visse næringsstoffer. Idag er levestandarden en anden og vi har ikke problemer med at spise varieret og sundt generelt. Derfor stilles der spørgsmålstegn ved om mælken i de mængder er nødvendig.
Derudover så kan man sige at der kan være et tidsmæssigt sammenfald mellem at man i 1960erne begyndte at homogenisere mælken og at tilfælde af allergiske sygdomme siden dengang har været stigende. Dette behøver dog slet ikke at betyde at de to ting hænger sammen, der er jo mange årsager som spiller ind, når man taler om allergi. Der er jo både de genetiske faktorer, der er mange ting i miljøet som spiller ind og så ved man også at ernæringen i spædbarnsalderen har betydning for udvikling af fødevareallergi. I 60'erne var der f.eks. ikke så mange der blev ammet, barselsorloven var meget kort, kvinderne var mere på arbejdsmarkedet og modermælkserstatningen vandt mere indpas...
Jeg tænker derfor at der altid er flere sider af en sag og det jo i sidste ende er meget et holdningspørgsmål.
Man ved at det er cirka to procent af alle børn der udvikler allergi over for komælk og er nødt til at undgå mælk og mælkeprodukter fuldstændigt. Hos disse børn er man som forældre nødt til at sætte sig grundigt ind i hvilke fødevarer der kan indeholde mælk og hvordan man så kan sammensætte en sund kost uden mælk, fordi barnet bliver syg af det.
Men sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen anbefaler fortsat at vi drikker vores mælk og sørger for at få vores kalk osv. den vej. Og som sundhedsplejerske arbejder jeg jo ud fra sundhedsstyrelsens retningslinier:o)
Men jeg tænker at dette kan give dig et lille indtryk af hvad det er man diskuterer og hvorfor, du kan sikker finde meget mere ved at søge på nettet...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske