Brev:
Søvn - ønsker mere sammenhængende søvn
15. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Søvn - ønsker mere sammenhængende søvn
Til Helen
Vi har en sund, rask og glad dreng på 10 måneder.
Han er udviklet alderssvarende, og fik fine bemærkninger af sundhedsplejerske. Han har altid haft en god appetit, og er god til at spise til spise alsidigt.
Vi har en større pige som fra begyndelsen var god til at sove igennem.
Den lille mand har været meget svingende i sit søvnmønster.
Og det er meget sjældent han sover længere end 3-4 timer i træk. Det var nemmere da han blev ammet også om natten, da han oftest kunne puttes/dysses i søvn efterfølgende.
De sidste to måneder bliver han kun ammet morgen og aften.
Fra han fyldte 8 måneder var det ikke længere helt så nemt at få ham til at falde i søvn om aftenen. Vi putter ham omkring 19.30, hvor han virker træt. Efterfølgende står han i sin tremmeseng og griner og "rusker" tremmer. Vi bliver hos ham i rummet, men laver "andet", læser m.v. og af og til går vi hen og lægger ham igen.
Så sover han ofte et par timer, og går i gang med at vågne fra 23-24 tiden. Og ofte vågner han natten igennem 3-4 gange. Nogle gange er han nem og hurtig at få til at sove igen, andre gange tager det længere tid og er med gråd.
Vi tager ham ikke op, vi tilbyder ham vand.
Han vågner ofte omkring klokken 5 og begynder dagen.
I løbet af dagen sover han mellem 3-4 lure. Og de kan vare fra en halv time til 2 timer. Han bliver puttet i barnevogn.
Det er kun hans første morgen lur ca. klokken 7.30 som følger lidt et mønster i forhold til varighed. ca. halvanden time.
Vi lægger ham når vi kan se og mærke han er træt og undgår hvis muligt at han bliver overtræt/kørt.
Han spiser en tallerken grød om morgenen, havregrød, mannagrad m.v.
Om formiddagen spiser han brød med eks avocado på. og lidt frugt eller grøntsager.
til frokost spiser han rugbrød, op til tre halve med diverse pålæg, grøntsager, og eks banan ved siden af.
om eftermiddagen får han igen noget grøntsag eller frugt og måske et eller andet lunt, eller noget grød, brød m.v.
Til aften spiser han en tallerkenfuld af diverse, så som kylling, fisk, kød, kartofler, ris, grøntsager, sovs osv.
Inden han bliver puttet tilbyder vi vælling, som han af og til takker ja til. Af kop.
Han bliver som sagt ammet morgen og aften og dagen igennem får han vand og til frokost en kop mælk.
Som jeg skrev i begyndelsen har vi en frisk dreng som kravler rundt og er meget smilende, nysgerrig og glad. Det virker ikke om om hans søvn påvirker ham. Det er mig som er træt.
Sundhedsplejersken gennemgik med mig hans døgnrytme og kost da han var 8 måneder, og hun fandt ikke at jeg kunne gøre noget anderledes.
Hun spurgte til hvordan hans far og jeg sov da vi var så små.
Og jeg for mit vedkommende lavede tilsyneladende det samme som min søn gør. Jeg var heller ikke specielt ked af det om aftenen og natten, jeg var meget vågen. Sundhedsplejersken sagde at det kunne stamme fra mig, og jeg må vente på at det bliver bedre.
Jeg vil alligevel rådføre mig med dig, da det vil være rart hvis du har et bud på noget som måske kan give en mere sammenhængende søvn.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
En mor