Svar: Stadig meget vågen om natten - nye tiltag?
14. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Det er prisværdigt og rigtig godt at du har ammet så hyppigt, og hvis det har øget din mælkemængde så er det godt, effekt har det dog ikke haft og derfor synes jeg det lyder relevant at du begynder at tilbyde din datter noget mere og andet end modermælk.
Du skriver at det har betydet meget for dig at amme fuldt ud til hun er 6 måneder - hvordan har du det så med at skulle give noget andet, hånden på hjertet? Jeg spørger fordi du også kan overveje om du vil malke ud, både for at stimulere til mere mælk, men også for at du så kan supplere din datter med din mælk på flaske. Børn spiser jo ofte mere på flasken end de gør ved brystet og på den måde ville du måske kunne få hende til at rumme en større mængde end hun gør nu. Samtidig tænker jeg også at det er meget hårdt at finde tid og overskud til at malke ud, samtidig med at du jo også skal passe lillepigen og det kan hurtigt blive alt for meget...
Så når jeg ser tingene ude fra og ikke har nogen følelser involveret ligesom du har, så tænker jeg at tiden vil være bedre givet ud, hvis du giver hende en flaske med vælling.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og børn behøver ofte ikke vælling, det kan springes over. Vælling har dog den fordel at barnet jo får det af flaske, drikker det som mælk, barnet sutter og finder roen, sover. Samtidig får barnet også en noget større mængde i maven med vælling, din datter vil kun spise 4-5 tsk grød til at begynde med, men hun kan måske sagtens drikke 150-200ml vælling.
Vælling og modermælkserstatning har er også lidt længere tid om at blive fordøjet end modermælk er og derfor mætter det i længere tid. Børn sover derfor også ofte længere på en flaske med mme eller vælling end de gør på grød og modermælk - i hvert fald så længe de er så små, at de ikke kan spise særligt store mængder.
Jeg synes det lyder uholdbart for jer, at du ammer hver time til hver anden time, har ondt i begge håndled osv. og jeg vil meget gerne bakke op om at du forsøger at supplere med en flaske. Hvis du har mod på det, så kan du også forsøge med lidt grød, det afhænger dog helt af om din datter virker parat. Åbner hun f.eks. munden, når du giver hende d-dråber på en ske, kigger hun bevidst efter skeen, drejer hun hovedet osv.
Jeg tænker derfor at det er en god idé at du forsøger at følge en mere fast plan for dagen:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre.
Morgen 08: Vågner og vågner med en amning, det er en dejlig måde at vågne op på og om morgenen har du sikkert mest mælk.
Formiddag 10: Forsøge med lidt grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos, f.eks. pære og æblemos (hold igen med banan), vand af kop
Ammes og puttes til første lur ca 10.30, sover måske 45 minutter.
Frokost 13: Ammes igen og du putter hende til middagslur og går en tur, hvor hun så kan sove 1½-2 timer. De er dejligt for jer begge.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Sen eftermiddag 17: powernapper
Aften 19-20: Godnatprocessen begynder og hun puttes til natten med amning eller evt. en flaske vælling.
Sen aften ca 23: du kan også forsøge med en flaske vælling her, for at se om hun så kan sove flere sammenhængende timer om natten. Måske vil hun acceptere at spise flasken imens hun sover på dette tidspunkt, det er børn faktisk tit rigtig gode til. Samtidig vil far nogle gange kunne give flasken her og på den måde kan du gå tidligt i seng en gang imellem og få flere sammenhængende timers søvn.
Nat 24-06: Amning x 1, ved behov...
Jeg har i denne plan ilagt 8 amninger og det er faktisk mange, det er rigeligt til hendes behov. Du må meget gerne amme disse gange, men kan også amme mindre.
Prøv om du kan holde dig nogenlunde til de tider jeg har angivet uden at hun naturligvis skal blive rigtig ked af det. Som du kan se af planen, så er der også plads til både skemad og vælling, hvis du vil forsøge det.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske