Brev:
Stadig meget vågen om natten - nye tiltag?
14. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Stadig meget vågen om natten - nye tiltag?
Hej igen
- og tak for dine svar på min forrige forespørgsel. Der var mange nyttige og gode tips!
Jeg har bl.a. fulgt dit råd om at give/tilbyde mad oftere i løbet af dagen for at få mere ro om natten. Dette har dog resulteret i endnu mere småspisning end før, men stadig er min datter vågen 3-4 gange om natten. Nogle gange med en times mellemrum. Jeg prøver at give hende sutten og vugge hende, men jeg er ikke super tålmodig om natten og ender oftest med at tilbyde hende brystet. Hun kan ligge og græde med sutten i munden... Hvorfor tror du hun gør det?
Det primære problem om dagen er, at hun er utrolig nysgerrig og ikke kan koncentrere sig om at spise ordenligt. Hun vender hovedet væk fra brystet efter 3-5 min og fortsætter med dette "af og på" spisning. TV/radio er ikke tændt, men hun kan se på alle mulige andre ting eller hører at hunden går forbi eller lign. Hun giver hurtigt op. Nu tror jeg faktisk at jeg lægger hende til hver time - halvanden.
Jeg fik råd om at starte med grød/vælling da hun er 4 mdr nu. Jeg er dog lidt usikker på om det er det jeg skal.
Har vælling eller grød virkelig så meget at sige for søvnen? Hvad er forskellen egentlig? Vælling er på flaske og grød med ske?
Jeg ville i udgangspunktet gerne have fuldammet hende til hun bliver 6 mdr, men jeg prioriterer nattesøvn højest nu. Det tærer på mig, på mit samvær med Eva Victoria og på forholdet til min mand, at jeg ikke sover om natten. Jeg er ikke god når jeg ikke får sovet.
I den kommende weekend flyttes hun fra en vugge i soveværelset til en større seng på værelset ved siden af. Kunne dette ikke tænkes at have positiv effekt på hendes søvn? (Hun kender sengen. Det er en Stokke seng som vi bare bygger ud til en større størelse)
Hendes soverutiner om dagen er:
ca. kl 7-8 vågner hun og jeg ligger og ammer i vores seng.
ca. kl. 9 står vi op.
ca. kl 10.30 sover hun en lur på ca. 30-40 min
ca. kl 13 går jeg en tur. Hun sover mellem 1,5 og 2 timer
ca. kl 17 sover hun ca. 30-40 min.
ca. kl 19 starter godnatprocessen, med bad, natdragt, amning og der er godnat kl. 20. Jeg ammer hende liggende til hun er helt rolig. Flytter hende over i vuggen og hun sover der til ca. kl 23.
Ind imellem disse klokkesletter er der strøet et stort antal ammestunder som jeg ikke engang har tal på....Jeg har betændelse i begge håndled nu og tror det er en kombination af amning og babyløft.
På baggrund af min beskrivelse hvordan ville du så gribe dette an?
Hvilke måltider ville du bytte ud med vælling eller grød? Har set at du har sat foreslag op til andre på hvordan en "dagsrutine" kunne se ud.
Kan du hjælpe mig med dette også?
På forhånd tak.
Louise