Brev:
Hård mave, væske nok, jerndråber
20. februar 2004
Alder:
6 mdr.
Hård mave, væske nok, jerndråber
Hejsa
Tak for en kanon website, hvor man virkelig kan hente hjælp som nybagte forældre! :o)
Nu håber vi, du kan hjælpe os lidt!
Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Hun bliver stadig ammet 4-5 gange i døgnet. Får nu 2 måltider skemad om dagen - til frokost en eller anden form for grød evt. med lidt frugtmos & - til aften får hun kartoffelmos med gulerødder/broccoli hvor hun får en tår vand i kop efter ca. hver tredje skefuld.
I løbet af dagen tilbyder jeg hende meget ofte vand fra kop. Hun tager en lille tår & måske to, men der kommer også meget ud igen. Hun kan godt lide at drikke af kop, men det er bare ikke ret meget, hun vil have.
Nu har hun fået hård mave & bliver ofte ked af det, når hun presser & hun kommer ikke rigtig af med noget og når der endelig kommer lidt, er det bare en lille bitte hård klump (helt mørkegrøn). Dette har stået på i over en ugen nu (før skemad/jerndråber havde hun afføring hver anden dag).
Jeg er godt klar over, at jerndråberne kan farve afføringen, men hvor længe bliver det ved? Og helt mørkegrøn?
Kan det være jerndråberne hun bliver så hård i maven af? Eller får hun mon for lidt væske?
Jeg ammer hende jo fortsat en del og hun bliver tilbudt vand ofte, men hun drikker måske kun 1 dl vand i løbet af dagen - jeg kan ikke få hende til at tage mere! Jeg har prøvet at give vand i en sutteflaske bare for at få mere væske ned end med en kop, men den vil hun ikke have - hvad skal hun dog med en sutteflaske? Hvordan får jeg hende til at tage mere væske? Eller måske har hun bare ikke brug for mere?
Men hvorfor så hård mave? Jeg har prøvet med sveskemos, men det ser ikke ud til at have noget effekt. Tror du ikke, det er tid til at prøve med laktulose? Det er jo synd, hun skal have ondt!
Det blev godt nok til mange spørgsmål - på forhånd tusind tak for hjælpen & en kanon god Brevkasse!
Med venlig hilsen
Den bekymrede mor