Brev:
Sove i egen seng - og i eget værelse?
14. januar 2008
Alder:
10 mdr.
Sove i egen seng - og i eget værelse?
Hej Helen
Min datter Emma er nu 10½ mdr gammel, en glad og frisk pige. Hun startede i dagpleje for 1½ mdr siden, det trives hun fint med, og er glad både når vi afleverer og henter hende.
Emma udvikler sig fint, kravler over det hele, skal op og stå i alt ting og pludrer løs. Hun er også begyndt at vise temperament og siger til når hun er utilfreds, som jo hører alderen til. Emma har tidligere altid sovet ved mit bryst, det er hun nu gradvis vænnet sig fra, så hun nu også kan sove op ad far og morfar og alene i barnevognen i dagplejen. Hun bliver stadig ammet, aften, nat og en tår om morgenen, og det kan blive op til 7-8 gange om natten. Hun ligger mellem os, og jeg tror jeg i søvne ved det mindste klynk kommer brystet i munden på hende og sover videre - uden at hun nødvendigvis er vågen.
Det er selvfølgelig uhensigtsmæssig, for hun får alt for meget mælk om natten, og det påvirker hendes appetit om dagen. Nu har min mand snart 1½ mdr ferie, og vi har planlagt at han skal vænne hende fra natamningen, både så jeg kan få sovet og hun kan få mere appetit om dagen og forhåbentligt sove bedre om natten.
Planen er, at jeg skal sove i gæsteværelset to-tre nætter, måske mere, mens han sover ved siden af hende, og dernæst tager vi kampen med at hun skal over i egen seng. Tror du det er en god ide med en sådan to-trins plan?
Det er som regel mig der lægger mig med hende om aftenen vi ligger og leger ind i sengen indtil hun er så træt at hun falder i søvn ved brystet. Det mønster skal brydes så min mand og jeg kan få lidt aften for os selv igen, og så hun kan komme over at ligge i egen seng.
Det er nu jeg vil spørge dig til råds. Emma leger gladeligt i egen seng, vi har for 5 mdr siden forsøgt at få hende til at sove der, men gav op efter 4 dage, da hun til sidst skreg bare hun kom i nærheden af sengen. Hvor meget skal vi tillade at hun græder?
Min mand syntes det er i orden at hun græder, men jeg syntes det er svært at holde til. Jeg kan godt se at hun skal forstå at hun skal sove der, og det kan medføre at hun bliver gal, men jeg frygter hun tager skade, hvis hun får lov til at ligge helt selv og være ked af det. Hvordan tror du vi nemmest kommer igennem det her, og hvor meget skal vi tillade, at hun græder?
En af mine veninder sagde desuden, at hun havde hørt at det var nemmest at få barnet ud af værelset og i egen seng på samme tid, ellers blev det to kampe inden for relativt kort tid. Hvad syntes du?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Kirsten