Svar: Er vi på rette spor?
14. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Jeanette
Det lyder som en rigtig god idé at få din datter vænnet fra brystet om natten og det er nogle gode overvejelser du har gjort dig, men at hun først skal vænnes fra brystet og så bagefter vænnes til egen seng - jeg kan sagtens forstå dine overvejelser også fordi I jo skal til Danmark, hvor hun atter skal sove imellem jer..
Men... jeg tænker at det er umådeligt svært at ligge ved siden af mor i sengen og så ikke måtte amme. Når hun ligger tæt op af dig, så er det jo meget nærliggende at søge brystet, hun kan dufte dig, mærke dig og derfor er det dybt frustrerende ikke at få lov. Jeg synes derfor det er lidt synd for hende, hvis du ligger ved siden af hende og så ikke vil amme hende og derfor synes jeg at du skal gøre begge dele på en gang. Hun skal altså puttes i sin egen seng, når du har ammet hende om aftenen eller du kan putte hende i egen seng, når du selv går i seng og så skal hun sove der, så hun ikke bliver forstyrret af dig.
Jeg tænker faktisk også at det er derfor at hun sover så godt i sin barnevogn, - her kan hun slappe fuldstændig af og der er ingen forstyrrende elementer... ikke noget bryst, det tiltrækker.
Hvis hun ligger i sin egen seng, så er det også lettere at aflede hende, lettere at få hende til at tage en sut, lettere for far at tage over. Hun har jo en alder nu, hvor hun er meget motorisk urolig, drømmer mere og generelt har behov for hjælp til at komme videre i søvnen og hun har lært sig at komme videre ved at få brystet. På sigt er det uhensigtsmæssigt og en dårlig vane og hun skal lære at komme videre i sin søvn, ved at få hjælp til at skifte stilling, blive puttet igen, få kærtegn, beroligende ord og ikke bryst. Hvis hun er tørstig eller har brug for noget 'håndgribeligt' for at komme ud af en drøm, så kan far give hende vand.
Som jeg nævnte så skal du være sikker på at hun får, hvad hun har behov for af mad og med den alder hun har nu, så er det vigtigt at hun får mange måltider i løbet af dagen. Da hun har ammet så meget som hun har, så spiser hun sandsynligvis ikke helt nok om dagen og derfor vil jeg give dig en plan over, hvordan en dag kan se ud til et knap 8 måneders barn, jeg ved godt du skriver at hun er 7½ måned, men tiden sig nærmer:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos af ½ banan eller anden mos, også frisk frugt at sidde med i hånden. Meget gerne en brødskorpe, en ½ bolle eller lignende at gnaske lidt i, øve sig på, vand af kop
Puttes til formiddagslur og du må godt amme lidt her, hvis du så føler dig mere sikker på at hun har fået, hvad hun behøver og således ikke behøver det om natten. Det er dog en amning, som stille og roligt skal udgå.. sover måske en lille times tid
Frokost 12: Grøntsagmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden, det kan være ris med sovs, begynde med lidt godt kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle, kartoffelbåde eller lignende. Også begynde med lidt rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Hun skal altså fortsat have mad som er moset, men må også meget gerne begynde med lidt mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30 og kan evt ammes her, igen dog en amning som ofte udgår, sover måske et par timer
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, ½ banan eller anden frugtmos, frugt i stykker at sidde med selv, evt. ½ bolle med smør at gnaske lidt i. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er det samme som I får, igen fokus på at der både skal være mos f.eks. kartofler moset med sovs og ved siden af så også mad i stykker. Vand af kop. Hun må få stort set det hele af den mad I spiser, I skal bare sikre jer at hun får en konsistens, som hun kan kapere.
Afslut evt. med en portion frugtgrød med mælk på eller en godnatgrød, så I er sikre på at hun er fyldt godt op til natten.
Puttes til natten kl 19.30 med amning
Sen aften 23, inden du selv går i seng, må du også meget gerne amme, så du er sikker på at hun har fået hvad hun behøver. Hvis du bedst kan lide og putteritualet fungerer godt på denne måde, så er det helt okay at du ammer hende i søvn på din seng, men når du så selv går i seng, så skal hun altså sove i sin egen seng.
På sigt skal hun naturligvis lære at falde i søvn i sin egen seng også, men som du selv er inde på, så er det fint med en ting af gangen.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt ingen natamning... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske