Svar: Frustreret over mad
14. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære frustrerede mor
Det lyder helt rigtigt at hyppigheden af amninger skal skrues ned og det er rigtig godt at du forsøger på det. At du oplever en stor forskel i brystspænding kan være helt normalt, - du må gå ud fra at så længe din datter har lyst til at ligge ved brystet, så er der også noget at komme efter. Ellers ville hun afvise, men den alder hun har...
Det er rigtig fint at du medtænker at give hende skemad først også ført tilbyde bryst efterfølgende og det er også rigtig fint i forhold til hendes alder, at hun ikke længere ammes midt om natten. Det vil således være fint, hvis du f.eks. kunne undvære amning mellem kl. 25-05.. også med håb om at hun på sigt, så vil kunne sove lidt sammenhængende timer - det har I begge brug for.
Det er meget vigtigt at du sørger for at holde gang i hendes mave, for der er ingen tvivl om at hvis hun har forstoppelse, så spiser hun heller ingen ting. Derfor synes jeg at I skal give hende laktulosen direkte i munden eller evt. med en lille skefuldt frugtmos, så I er helt sikre på at hun får det. Hvis dette ikke er nok, så må I tale med lægen om hvorvidt I evt skal give hende et klyx, så hun kommer af med det der evt. står. Børn skal have gang i maven for at have appetit - det er faktisk en meget vigtig faktor. I er velkomne til at forsøge zoneterapi også, men uden laktulose eller andet, så tror jeg desværre ikke I kan klare det:o)
Derudover tænker jeg at du skal give din datter meget større variation. Hun får alt for meget grød (også selvom hun spiser så lidt) og hun har brug for smagsvariation og større indtag af grøntsager for netop at holde gang i maven. Da hun nu er 6 måneder gammel, så må hun få næsten alt og I må meget gerne tage mere udgangspunkt i jeres egen mad.
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Hvis I får lidt sovs og du har brugt sødmælk til denne, så må du også gerne give hende lidt sovs på hendes mos, igen så maden smager af noget. Samtidig må du meget gerne begynde at give hende brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, da det stimulerer hendes mundmotorik og samtidig også lærer hende at det man putter i munden kan smage af noget og smage forskelligt - så hun på den måde får en nydelse og god oplevelse.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis Maja er sådan en pige, som er rigtig meget på, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej Maja, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var en ambulance, babubabu sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, Maja, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det er helt fint, hvis hun kun spiser ½ dl, lidt har også ret, så lad det være med det, men giv hende fortsat 3 gange dagligt og følg så efter med en amning, så hun er fyldt op, får den ekstra væske og sover godt.
Tidlig morgen 05-06: Amning og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Får lidt frugtmos, f.eks. sveskemos, det er godt til at holde maven igang. Hold igen med f.eks. banan. Vand af kop. Giv hende også lidt brødskorper eller måske lidt melon eller lignende at sidde med i hånden.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Øllebrød eller gerne grøntsagsmos, hvor du kan begynde med lidt kogt kød eller fisk. I kan lave mosen selv, men du må også meget gerne købe mos fra glas - det kan mange børn godt lide, og det vigtigste er at hun spiser. Vand af kop.
Tilbydes også her agurkestænger, ristede rugbrødshumplere eller lignende i hånden at sidde med
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag ca kl. 15.30 Ammes
Sen eftermiddag 17-17:45 Powernapper, kan evt. få lidt vand inden, hvis hun virker tørstig, igen også vigtigt med væske for at holde gang i maven.
Aften 18.30: Grøntsagsmos og stille og roligt mere og mere af jeres mad. I må give hende næsten det hele og hvis hun f.eks. hører til de børn som ikke bryder sig om kartoffel, så lad være at lave mosen med det, men lav grøntsagsmos af alt muligt andet. Rodfrugtsmos kan mange børn f.eks. godt lide. Brug som sagt lidt sovs, lidt af de milde krydderier som timian, oregano og lignende. Hvis I f.eks. lave en tomatsovs til noget pasta, så må hun meget gerne få det.
Giv hende brødskorper, agurk og lignende i hånden, som hun kan sidde og gnave i imens I andre spiser.
Vand af kop
Ammes og puttes til natten mellem 20-21 (hun sover jo sen powernap)
Sen aften 24: Ammes
Nat: Forsøge at undvære amning, så hun ikke ammes fra kl. 24-05/06.
Du skriver at det er frustrerende at hvert måltid bliver en kamp og I ender med at smide maden ud. Det kan jeg godt forstå, det virker utroligt hårdt at stå og lave mad, som så ikke bliver spist - den følelse tror jeg de fleste mødre kan sætte sig ind i... Derfor siger jeg også at du meget gerne i denne overgangsperiode må købe mad på glas, det er praktisk og nemt at give hende en lille portion og igen - det vigtigste lige nu er at få hende igang med at spise:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske