Brev:
Frustreret over mad
14. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Frustreret over mad
Hej Helen
Jeg har efterhånden kunnet læse mig til, at jeg ikke er den eneste i verden, der har et barn, der ikke gider spise skemad, alligevel vil jeg gerne høre, om du kan give os nogle gode råd.
Vi har lige haft besøg af SP, som mente, at vores datter på 6,5 mdr. simpelthen aldrig er sulten, fordi jeg stadig ammer ca. 7-8 gange i døgnet og derfor ikke gider skemaden. Det kan hun for så vidt godt have ret i, så jeg forsøgte at fjerne ca. 3 ammemåltider (SP mener, hun kan nøjes med 3-4 amninger, hvilket jeg ikke er enig i, da hun dier meget kortvarigt og ikke vil tage flaske, så jeg vil ikke tro, at hun kan få dækket sit mælkebehov ved så få amninger). Blot ved at fjerne et par amninger føler jeg allerede, at min produktion er dalet kræftigt, kan det passe?
Nå, men selvom jeg har fjernet fx morgenamning kl. 6, vil hun stadig ikke spise morgenmad kl 8. Jeg skal bruge min. 30 min for at få frokost i hende ca. 0,5 dl og det samme til aften. Hun kan slet ikke lide grøntsagsmos, og jeg skal helst putte meget frugtgrød på al slags grød for at hun spiser det.
Hun havde dog en periode for nogle uger siden, hvor det gik ok, men nu gider hun slet ikke grøden mere.
Vores dag ser ca. sådan ud
6-7 vågner
8 havre-, ølle- eller hirsegrød med frugtgrød. Spiser nogle gange kun 5 skefulde andre gange 0,5 dl.
9 ammes kort og puttes. Sover 1,5 time
11:30-12:00 havre-, ølle- eller hirsegrød med frugtgrød. Spiser nogle gange kun 5 skefulde andre gange 0,5 dl.
13 ammes kort og puttes. Sover 1,5 time (hvis hun har spist 0,5 dl, vil hun ikke ammes.
15 vågner og ammes
17-17:45 sover
18:30 havre-, ølle- eller hirsegrød med frugtgrød. Spiser nogle gange kun 5 skefulde andre gange 0,5 dl. Forsøger også med grøntsager og noget af vores mad
20 ammes og putter til natten
24 ammes
03 ammes
06 ammes (men er begyndt at springe denne over for at få hende til at spise morgenmad, men uden held. Jeg har også prøvet at lade være med at amme hende kl. 03, men hun vil stadig ikke have morgenmad - ja virker ikke sulten.
Hun vågner flere gange om natten end ovenfor beskrevet, men ammes kun på de angivne tidspunkter. Hun plejer at kunne sove fint mellem amningerne, men vågner nu med 1-2 timers mellemrum, hvor jeg må hjælpe hende videre i søvnen.
Hun virker interesseret nok i maden, vil gerne sidde med noget i hånden, og vil også gerne spise et par skefulde, men så er det ikke sjovt mere. Hun virker aldrig sulten, og det er som om, hun slet ikke har fattet, at hun vil blive mæt af at spise. Hun kan dog rigtig godt lide A38 med frugtgrød, men det må hun egentligt ikke få vel?
Hun er en stor pige på 9,5 kg og 71 cm, så jeg forstår ikke, hvordan hun kan blive mæt af min mælk alene. Hun dier kun et par minutter hver gang, så selvom, hun sutter godt til, så er det vel berænset, hvor meget hun kan nå at få. Mine bryster virker slatne og trætte, men noget må der jo være derinde...
Hun har altid haft problemer med maven, men efter opstart af skemad efter hun blev 4 mdr. har hun fået meget hård mave. Vi giver derfor laktulose i maden, men eftersom hun jo ikke vil spise den, er det svært at få det i hende, så maven er stadig hård, og vi overvejer nu at prøve zoneterapi. Tror du det kan hjælpe?
Håber, du kan finde hoved og hale i min mail og har nogle råd til, hvordan vi kommer videre. Det er så frusterende at hvert måltid bliver en kamp, hvor vi ender med at give op og kassere alt den gode mad, vi har lavet til hende.
Hilsen en frustreret mor