Svar: Søvnproblemer og amning
14. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Alex
Det er jo sådan at forældre er forskellige og det er sundhedsplejersker også. Derfor er det nogle gange at vores holdninger til tingene også vil være forskellige og det siger jeg, fordi der er nogle ting i det du skriver, som jeg ikke er enig i...
For det første så mener jeg ikke at Arthur er gammel nok til at kunne undvære mælk om natten og jeg synes det er vigtigt at han får den mælk, som han giver udtryk for at have behov for. Det betyder ikke at han skal spise hos dig hele natten, men det er meget vigtigt at du er helt sikker på at han ikke behøver mælk, hvis du nægter ham brystet.
Derudover så bliver jeg nødt til at sige til dig, at jeg faktisk ikke mener at Arthur i en alder af kun 4 måneder kan være "en hidsigprop der stædigt tuder indtil han får sin vilje". Han er på ingen måde i stand til at tænke sådan eller græde for at ville styre jer.
Jeg er af den overbevisning at når børn græder, så er det et udtryk for at de har behov for hjælp. Det er den eneste måde de kan fortælle at noget ikke er som det skal være, han siger: "Jeg har brug for du hjælper mig, så jeg kan få det godt igen". Når børn græder, så er årsagerne mange. Når de græder fordi de beder om tryghed, mad eller andet, så skal de skal naturligvis have det og når børn græder så er det altså et udtryk for smerte i en eller anden forstand og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme.
Jeg ved fra dine tidligere breve, hvor betænksom og omsorgsfuld du er og derfor tænker jeg også at din måde at beskrive din dreng på idag og måden du reagerer overfor ham på om natten er et udtryk for hvor hårdt I har det i øjeblikket. Det lyder som om at du har rigtig meget brug for at nogen kan tage over...
Derfor synes jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at få Arthur til at tage en flaske. Det er sådan set lige meget om det er vælling eller modermælkserstatning I giver ham - bare han får noget. Forsøg jer frem med forskellige typer for at se om der er noget han bedre kan lide end andet. Og så lad far forsøge igen og igen, for at se om Arthur til sidst vil tage imod.
Jeg ved godt du siger at I har forsøgt på alle måder, men det er her vigtigt at I finder ud af hvilken kamp der skal kæmpes. Lige nu skriver du jo at "I nat eskalerede det til ren kamp" og er det så denne kamp der er værd at tage, eller er det bedre at tage kampen om at få ham til at tage flaske? Jeg er derfor enig med jeres sundhedsplejerske i at far er nødt til at forsøge med den flaske, så du kan få lidt ro. Men jeg er ikke enig i at Arthur ikke behøver mælk fra kl 20 til næste morgen. Planen som du sender med amning 1-2 gange i løbet af natten er fin.
Min idé til en plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Amning og sove videre
Morgen 8: Amning og stå op
Formiddag 10: Forsøge med lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 11, sover 1-2 timer
Frokost 12.30-13: Vågner fra lur, ammes eller flaske (for at lære, vil måske være mere oplagt på dette tidspunkt)
Eftermiddag 15: Ammes og puttes til eftermiddagslur, sover et par timer.
Aften 17.30: Grød eller lidt mos, vand af kop. Ammes og tager en kort lur
Puttes til natten med amning eller en flaske ca 20
Sen aften 23-24: Ammes eller forsøge med en flaske i søvne
Nat 24-05: Kan evt undvære amning i de 5 timer, men det er ikke sikkert.
Jeg har forsøgt at lave planen ud fra jeres angivne tider, som jeg går ud fra du har lavet med "Sov igennem uden gråd". Derfor passer tiderne her nogenlunde til det du selv har oplyst:o)
Jeg er på ingen måde ude på at gøre dig ked af det eller gøre det hele mere uoverskueligt, men jeg prøver at hjælpe jer og det håber jeg du forstår? Jeg ved du gør dig rigtigt mange tanker og gode overvejelser og jeg fornemmer helt tydeligt at du er træt nu, derfor har I brug for hjælp og jeg tror den bedste hjælp er en flaske. Det er derfor jeg anbefaler at I fortsat arbejder kraftigt på den.
Alternativet er jo at give ham mme eller vælling af en kop, med en ske, på en sprøjte, så I simpelhen får fyldt lidt mere mættende i ham og så du forhåbentlig så kan få sovet og dermed få lidt mere overskud. Nogle gange er det jo et spørgsmål om ganske få nætter, så vender det hele.
Pas fortsat rigtig godt på hinanden, stort knus herfra. Det skal nok gå alt sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske