Svar: Søvn igen igen - 5 mdr.
14. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Ulla
Hvis du følger lidt med her på siden, så vil du hurtigt blive klar over at det bestemt ikke er alle børn, der bare sover når de bliver lagt:o)
Jeg synes det er rigtig fint at du nu har fundet en løsning, som I begge har det godt med og det er helt okay at du bruger slyngen. Netop det at ligge i en slynge, gør jo at din dreng føler sig omsluttet og tæt, han vugges af dine bevægelser og føler sig således tryg og rolig.
Du kan forsøge at overføre dette tilbarnevognen præcis som du gør, ved også at vugge den lidt, men også ved at hænge et klæde op, så han bliver skærmet og ikke ligger og kigger ud, ved at putte ham, svøbe ham, måske en voksipose eller lignende slee-bee, duni-duo og hvad de ellers hedder, hvor han på samme måde som i slyngen vil føle sig tæt pakket og omsluttet.
Du skal lade være med at bekymre dig om hvordan det skal gå om 4 måneder - det er laaang tid og hans søvnvaner vil ændre sig meget inden da. Det er tit også sådan at de søvnproblemer man kan have hjemme, de eksisterer ikke i hverken dagpleje eller vuggestue..;o)
Så mine svar idag er altså at:
Din drengs søvnvaner ændrer sig hele tiden og du skal fokusere på det gode, det som virker lige nu. Hvis du gerne vil forsøge at lære ham at sove bedre i sin barnevogn, så brug en kørepose af en slags, som han vil føle sig omsluttet og tryg i på samme måde som han gør i slyngen og i din favn. Det kan være helt udmærket at forsøge det og årstiden er jo heldigvis til køreposer:o)
Det er helt naturligt at børn protesterer mod at ligge alene og at de helst vil være i favn og i tæt fysisk kontakt. Nogle børn er utroligt gode og hurtige til at lære at sove selv, andre har enormt meget behov for nærhed og tryghed, sådan er det bare og alle børn er jo dejlige som de er..:o)
Fortsat held og lykke, håber jeg har fået givet dig lidt ro, det skal nok gå alt sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske