Svar: Sulten om natten?
14. januar 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Jeg kan godt høre at din dreng indtager rigtig meget mælk om aftenen og natten og jeg er helt enig med dig i at det lyder meget voldsomt. Det er også vigtigt at han om dagen har appetit til mere mad og derfor synes jeg at du som udgangspunkt skal fokusere på at få fyldt mere og andet end mælk i ham i løbet af dagen.
Du fortæller at det går fint med de hjemmebagte boller og det er rigtig godt, så det fortsætter du bare med, han kan jo tilsyneladende godt tygge lidt, men han skal derudover også have mere mad, flere måltider.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Morgenmad 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske ca kl 10, sover måske en lille times tid
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller købt på glas, ved siden af rester fra aftensmaden, det kan være kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle. Hvis I har fået lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry eller lignende og der er en ret tilbage så giv ham det. Giv ham også små stykker brød med smørbart pålæg. Han skal altså både have mad i stykker og mad som er moset, så han bliver fyldt godt op samtidig med at han får stimuleret sin lyst til at spise selv. Vand af kop
Puttes til middagslur evt med en flaske ca kl 13.30-14, sover et par timer
Eftermiddag 15.30-16: En portion flerkornsgrød med lidt frugtmos eller lidt yoghurt som nu med frugtmos, banan, rugbrødsdrys eller lignende på, egen ½ bolle at gnaske lidt i. Vand af kop
Før aftensmad 17: Giv ham lidt agurkestænger, ristede rugbrødshumplere eller lignende at sidde og gnave i. Når han bliver rigtig god til at tygge, så kan du begynde at give ham lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende på dette tidspunkt. Han vil nyde at kunne øve sit pincetgreb og farverne vil tiltale ham. Vand af kop
Aften 18: Spiser sammen med jer og princippet er som til frokost. Mere og mere familiemad og igen både mos og mad i stykker. Mos kan være jeres mad som I moser i en konsistens han kan kapere - han må få alt, mos kan også være en kartoffel der moses med sovs og gives med en gaffel og ved siden af kan han så spise små stykker frikadelle, grøntsager i stykker osv.
Til dessert kan I fortsætte med frugtmos, nogle forældre vælger også at indføre et ekstra grødmåltid inden natten for at være sikre på at barnet ikke er sultent...
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
Nat 24-05: ingen flaske
Som du kan se, så har jeg i denne plan ilagt 5 flasker og det er umiddelbart meget mere end børn i 8 måneders alderen normalt behøver (normalt vil 3 flasker være nok). Hvis vi siger at han drikker ca 200ml i hver flaske, så svarer det til 1000ml mælk i døgnet og mere skal han ikke have! Det er vigtigt fordi han skal have plads i maven til mere rigtig mad.
Samtidig så fortæller du jo også at han rent faktisk spiser godt af den mos du laver og derfor kan han tilsyneladende på nuværende tidspunkt godt klare at spise trods en høj mælkeindtagelse, men stadig holder jeg fast i at ca en liter må være det han skal have.
Det er vigtigt at I således forsøger at holde igen med mælken aften og nat, at I sikrer jer hans indtag på anden vis. Det er vigtigt for at han også lærer at fornemme om han egentlig er sulten eller ej, hvad hans behov er, skal jeg spise, skal jeg sove, skal jeg lege... det er jo noget han skal lære at fornemme.
Derudover så tænker jeg at han jo i kraft af sin alder, naturligt også sover mere uroligt. Han er godt igang med separationsfasen og det betyder at han har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske også begyndt at bevæge sig mere rundt og har på den ene side ikke så meget behov for fysisk kontakt i løbet af dagen, putter og kæler ikke så meget mere osv. men om aftenen har han stadig behov og her søger han naturligt jer mere. Det at blive holdt om er trygt og beroligende og derfor ikke nødvendigvis et behov for mælk, men simpelthen en behov for at blive taget lidt op, trøstet, få nærhed.
Det at han motorisk bevæger sig og bruger sig selv mere giver en større motorisk uro og gør at han rent fysisk også begynder at ligge mere uroligt i løbet af natten. Det betyder at han nogle gange vil få sig selv lagt i en stilling, som han ikke kan komme væk fra og derfor vågner han op og har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Andre gange så skal I ikke reagere på det, men skal i stedet lade ham trille om på maven og sove videre der. Det betyder altså at du en gang imellem lige skal trække tiden lidt eller hjælpe ham rundt og forsøge at få ham til at sove på den måde, i stedet for at give ham en flaske.
Så at han søger flasken, at blive holdt, vugget, få tætheden, nærheden osv. er rigtig fint og naturligt, men du skal fortsat sørge for at holde mælkeindtaget på et minimum.
I forældre må skiftes til at tage over, så jeres dreng lærer at sove uden al den mælk, hvis I har det sådan at I efterhånden ikke kan hænge sammen, så lad et par bedsteforældre passer ham en nat. Nogle gange så er det faktisk det der skal til for at bryde vanen, rutinen. Netop fordi nogle helt andre kommer til, så har jeres dreng ikke samme forventning - hele set-uppet bliver et andet. Om ikke andet så har I så haft mulighed for at få en sammenhængende nattesøvn og vil således bedre kunne tackle den næste nat.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske