Svar: Hvor stor mængde grød
13. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Charlotte
En normal størrelse grød ligger normalt mellem 1-2 dl (færdig grød), nogle børn spiser lidt mindre, andre lidt mere.
Da Carolina er 6 måneder gammel, så udgør mælken fortsat en ret stor del af hendes indtag og det er vigtigt at hun fortsat får meget mere mælk end hun får skemad.
I takt med at hun spiser mere og mere skemad, så vil hun normalt selv regulere sit behov for mælk ned. Da hun ikke er ældre, vil det derfor være relevant at tilbyde hende flaske efter skemaden og således bedre for hende, at få f.eks. 1 dl. grød efterfulgt af flaske fremfor 2 dl. grød og så ingen plads til mælken efterfølgende.
Hvis børn i hendes alder således snilt kan spise 1½ dl. grød, så anbefaler jeg at man i stedet for at give denne mængde 2 gange daglig, giver 1 dl. 3 x dagligt. Mængdemæssigt giver det detsammen, men fordelt ud over dagen kan det give et bedre indtag af mælk, en større variation af fødevarer og så er det med til at holde maven bedre igang.
En plan for dagen kunne se f.eks. således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Tilbydes flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos, forsøge med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Nat: Forsøge at undvære mælk mellem midnat og tidlig morgen.
Da Carolina lyder til at være glad for skemanden og umiddelbart må være oppe på at spise en lille dl. hver gang nu, og du siger hun godt kan spise mere, så tænker jeg at du måske skal forsøge med grød 3 gange dagligt. Jeg regner derfor med at ovenstående plan kan give dig en idé om hvordan det kan lade sig gøre..
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske