Brev:
Tilbage i egen seng
13. januar 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Tilbage i egen seng
Hej Helen
Jeg skriver da vi nu står overfor en stor udfordring med vores søn på to, som vi har brug råd til at kunne klare.
Vores søn på to år - han blev to år i december, har det sidste halve år sovet i vores seng, fra han falder i søvn til vi står op. Dette har han gjort grundet mange forskellige omstændigheder.
Men nu har vi endelig fået hans værelse klar, og vi skal nu til at have ham til at falde i søvn i sin egen seng igen. Han er indtil for et halvt år siden faldet i søvn i egen seng på eget værelse, men er altid kommet ind til os i løbet af natten (det kan tælles på to fingre hvor mange nætter han har sovet igennem siden han blev født :-( ).
Det vi har brug for nu er et råd ifht hvilken metode vi kan bruge i forhold til at vænne ham til at sove i egen seng igen. For der er ingen tvivl om at vores søn slet ikke vil være enig i, at han nu skal sove i egen seng. Han elsker at sove sammen med os, og giver meget udtryk for at det bare er så hyggeligt når der læses godnathistorie og synges i vores seng.
Men pladsen er ved at være trang i sengen efterhånden, og det kunne også være rart med lidt privatliv igen.
Vi er dog begge enige om, at han fortsat skal have lov til at komme ind til os om natten hvis han har behov for dette. Men han skal altså falde i søvn i egen seng.
Vi har tidligere (i forbindelse med at han før ikke har villet sove på eget værelse) forsøgt med metoden med at lade ham græde i tre minutter, og så har vi været inde ved ham. Men vi synes begge dette er en hård måde at gøre det på, og tænker at der er andre måder vi kunne afprøve.
Håber meget du har et godt råd - så forløbet kan være en okay oplevelse for alle parter.
Med venlig hilsen
Sidsel