Brev:
Spiser hun for meget? - 16 mdr.
13. januar 2008
Alder:
16 mdr.
Spiser hun for meget? - 16 mdr.
Kære Helen,
Her går det bare fantastisk, intet mindre! Vi har en super nem, mild og glad pige, som bare drøner derud af med 180 i timen, mens hun snakker i et væk. Vi elsker denne alder!
Men... vi (især far) er lidt bekymrede for, om Lærke måske er lidt for glad for mad? Lærke har altid været en stor pige og spist rigtig godt. Hun spiser ALT!
Idag er hun godt 16½ md. og vejer 12,7 kg. og er 83,5 cm. lang.
Til sammenligning var hendes mål ved 1 års US (12½ md.) 12,2 kg. og 80 cm. Ved 14 mdr. og 1 uge begyndte hun at gå for alvor.
Et mad-indtag for en alm. dag, kan se således ud (der bliver næsten altid spist op):
Morgen: havregrød af 1 dl. gryn og 2 dl. vand + ½ revet æble/pære
Formiddag: F.eks. ½-1 stk. frugt/grønt + ½ bolle, skorpe, sund kiks eller lign.
Forkost: 2 skriver rugbrød (de "små" skiver") med div. pålæg, grønt i stænger (nogle gange 2½ skive).
Eftermiddag: F.eks. ½-1 stk. frugt/grønt + ½ bolle, skorpe, sund kiks eller lign. (nogen gange er frugten byttet ud med ½ figenstang eller en ostehaps).
Aftensmad: En god portion. Igår feks. 1 tyk skive svinemørbrad med æble/sveskefyld, 3 mellemstore kartofler og brun sovs. *)
Til nat: et glas mælk á ca. 60-70 ml.
Hendes sengetid er 19.00/19.30 og hun bliver vækket kl. 6.00 (sover ca. 2-2½ time til middag).
*) normalt får hun godt med grøntsager, men vi var afsted til fødselsdag, og det var ikke på menuen.
Hun ævler også løs om "maaaj" fra hun står op til hun går i seng, men hun bruger også enormt meget tid ved gryderne i sit legekøkken, og fodrer løs på bamser og dukker og hvem der ellers gider smage! Så måske er det bare der interessen ligger nu.
Hvad synes du, får hun for meget?
Hun siger sjældent fra, og når hun gør har hun ofte spist næsten ligeså meget som mor. En dag talte far hendes indtag af pastaskruer... 60 stk.! + kødsovs og broccoli.
Men hun har kun taget 400 g. på siden 1 års US. Det er 100 gr. om måneden. Det lyder da fint ikke?
Glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Lærkes mor