Svar: Mange daglige kampe og toiletproblemer
13. januar 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Anja
Det lyder ganske rigtigt som om at der er godt gang i jeres lille pige og der er liv og glade dage hjemme hos jer:o)
Nu er jeg jo ikke hos jer og kan derfor ikke se, hvad der sker i de forskellige situationer, jeg kan ikke se hvad jeres datter gør og hvordan I forældre så reagerer. Men ud fra det jeg ved, så har jeg dog nogle tanker, som jeg meget gerne vil dele med dig og så må du selv vælge til og fra hvad du kan bruge:o)
For det første tænker jeg at hun jo for nylig er blevet storesøster, hvilket jo ikke er særlig nemt. Hun har behov for at finde sin nye rolle som storesøster og det skal hun have tid til. Samtidig med at hun er blevet storesøster, så er hun så også blevet renlig. Det er virkelig flot at hun har klaret disse to ting næsten samtidig, hun er jo stadig ikke særligt gammel.
Derudover så fortæller du at hun er rigtig god til at snakke og bruge sit sprog og at andre også fortæller jer dette. Hun er en rigtig kvik lille pige - ingen tvivl om det.
Når man har et barn som hende, så kan man meget hurtigt komme til at forvente for meget. Hun er jo rigtig god til mange ting og derfor så virker hun sikkert ældre end hun egentlig er. Indeni er hun dog stadig kun en pige på 2 og det må man ikke glemme. Det er derfor meget vigtigt at I også giver hende lov til at være lille og ikke forventer alt for meget.
Når hun får sine anfald, så bliver jeg nødt til at sige til dig, at jeg tror det er fordi I ikke lytter nok til hende. Du fortæller at I har svært ved at "sætte jer i respekt" og at I har prøvet time-out, smakkestol, sige fast nej og kigge hende dybt i øjnene og fortælle hende når der er noget hun ikke må.
Du fortæller også at hun ofte griner når I skælder ud, hvilket frustrerer jer og det kan jeg godt forstå:o)
Når børn griner når de får skæld ud, så skyldes det ofte to ting. For det første at din datter er meget tryg ved dig og at hun ved, at uanset hvordan hun opfører sig, så elsker du hende højt og derfor tør hun godt vise dig, at hun synes du ser sjov ud, når du er gal. Det er forøvrigt også derfor at børn ofte prøver flere grænser hjemme end de gør når de er ude...
Men det kan også handle om at hun føler sig meget usikker i situationen hvor du skælder ud. Hun ved simpelthen ikke "hvilket ben hun skal stå på". Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.
Din datter er igang med at finde ud af hvem hun selv er, det går der rigtig meget tid med, når man er 2 og 3 år. Hun skal lære at finde sin rolle i jeres familie som nu er på fire personer og hun skal lære at forholde sig til andre mennesker generelt. Det vil sige, hvordan det hun gør, får dig til at reagere og netop måden du reagerer på er stor betydning for, hvordan hun opfatter sig selv.
Når du sender hende på værelset med time-out, når du siger til hende at "det må hun ikke" og kigger hende dybt i øjnene, når du engang imellem siger "det må du gøre selv", eller "Nu må du lige vente, for mor sidder med lillebror" så stiller du alt for store forventninger til hende, hun oplever for mange nederlag og får en oplevelse af at du ikke kan lide hende som hun er... meget essentielt netop nu hvor hun er igang med at finde ud af hvem hun selv er:o)
Det betyder ikke at du ikke må sige nej, for det må du rigtig gerne. Det er vigtigt at I har nogle regler og dem skal hun også lære at følge. At have konflikter kan ikke undgås, men det er meget vigtigt at komme ud af konflikten på en god måde, så lærer vi alle noget af den, både børn og voksne.
Det er derfor jeg startede med at sige at du skulle lytte noget mere til hende. Ved at lytte, så får du en idé om hvad det egentlig er hun siger, hvad det egentlig er hun beder om. For selvom hun er rigtig god til at snakke, så kan hun ikke sætte ord på de store følelser og derfor reagerer hun rent fysisk i stedet og bliver meget urolig. Hun kan f.eks. ikke sætte ord på "det er simpelthen så uretfærdigt, før lillebror kom, så kunne vi to altid hygge os med et spil og nu skal jeg bare vente", det kan hun ikke og det bliver måske i stedet til "dumme mor". Prøv derfor at lytte til, hvad det egentlig er hun siger og sæt ord på, hvad du tænker, så hun hører at du lytter og så hun føler sig forstået.
Det kan f.eks. være i stedet for at svare "hold op med at være så hysterisk", eller "nu hører du efter hvad jeg siger", "du skal ikke sige at jeg er dum", så kunne du måske i stedet for tage hende op til dig, og sige "jeg ved godt at det er smadder irriterende at lillebror græder og tager tid, kan vi ikke aftale at når han sover, så sætter vi os og læser i en bog..."
Jeg ved godt at det kan være hårdt at læse det jeg skriver her, for I gør det jo så godt I kan og det er jeg slet ikke i tvivl om. Men som du selv skriver, så virker det ikke og derfor forsøger jeg her at give jer en forklaring på hvorfor og vise jer, hvad I så i stedet kan forsøge. Jeg håber at I hermed er hjulpet lidt videre:o)
Med hensyn til hendes toiletproblemer, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du kunne give hende lidt laktulose i en periode, som blødgør afføringen og gør det let for hende at komme af med. Hvis hun får en erfaring med at det ikke gør ondt, og hvor hun ikke skal presse så meget for at få det ud, så vil hun måske på sigt blive mere tryg ved at skulle af med sin afføring. Har hun hård mave er det derfor godt at give hende laktulose.
Giv hende også lidt ro omkring det og tilbyd hende bleen igen, så hun ikke skal lave i bukserne, men i bleen. Det kan være en overgang.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og hvad skoletiden bringer - det må du se om 3 år :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske