Brev:
Mange daglige kampe og toiletproblemer
13. januar 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Mange daglige kampe og toiletproblemer
Hejsa
Jeg har tidligere skrevet vedr. min skønne datter på snart 3, der volder os store søvnproblemer. Dette arbejder vi videre på i henhold til dine forslag og andre ting vi har læst os til. Ja, efter 3 år har man vel stadig lov til at håbe:-)
Men dette gælder også vores datter. Hun er en 24 timers krudtugle og har altid haft et enormt aktivitetsniveau. Hun er i den grad en lille klog pige, som vi altid får ros for at hun er forud for sin alder på alle områder. Fik tidligt et virkelig godt sprog, kan de mest ufattelige motoriske ting, rummer de første 100 sange osv. Som forældre bliver man jo stolt, men både hvad angår søvn og opdragelse er hun altså ikke det lette barn. Mine spørgsmål går lidt på opdragelse og toiletbesøg.
Generelt er hun stædig, får mange anfald og vi har nok de første 6 kampe om dagen. Hvordan i alverden sætter vi os i respekt - har prøvet time-out, skammestol, fast nej sigen, kigger dybt i øjnene og siger at "det må du ikke". m.m. Har prøvet at køre den der med, at det er os, der bestemmer, sådan er reglerne osv. Alligevel griner hun nogen gange ad os, når vi skælder ud. Virkelig frustrerende!
Hun er det der mega aktive barn, der vågner 6 gange hver nat, alligevel står hun op kl. 06.30 og stormer så rundt hele dagen. Som forældre er det bare SÅ svært at være på hele dagen, når nu natten også lige blev inddraget til hende. Puha, tuder og skriger bare indvendigt nogen gange. Har du nogle råd til opdragelse af sådan en lille aktivitetsbombe?
Hun smed bleen for 2 mdr. siden, hvilket gik godt. Så fik hun en omgang hård mave, og blev efterfølgende bange for at lave stort på toilettet. Hun sidder nu bare musestille og er ildrød i hovedet, når hun så laver i bukserne. Jeg har prøvet at vende hendes ondt-i-maven-oplevelse til en succesoplevelse for at bryde rytmen, ved at give belønninger for toiletbesøg (hun får et babystempel på armen), men dette virker ikke rigtigt. Hvad hulen gør jeg??
Ps. Har du erfaring med, at børn vokser fra aktivitetsniveau? Frygter allerede nu, hvordan skoleoplevelse skal blive, hvis hun er så aktiv.
PPS. troede en overgang hun var damp, men dette er altså ikke tilfældet. Har nærmere indtryk af, at hun skal udfordres hele tiden - ellers går det galt...
Med venlig hilsen
Anja