Svar: Vil ikke sove middagslur hjemme
13. januar 2008
Alder:
19 mdr.
Kære Ninas frustrerede forældre
Selvom det er dejligt at sove længe i weekenden, så tror jeg I er nødt til i en periode, at følge jeres hverdagsrutiner. I er nødt til at vække jeres datter om morgenen, som I plejer, så der således ikke bliver lavet forskel på strukturen - der er simpelthen ikke forskel på om det er onsdag eller søndag.
Derudover tænker jeg at hun helt naturligt er igang med en udviklingsfase præcis som I beskriver, hvor hun på den ene side oplever meget mere af verden, skal forholde sig til kammerater og den modstand det nogle gange giver, skal forholde sig til den øgede bevidsthed det er at være 1½ år - at noget kan være farligt: Når jeg klatrer op så kan jeg ikke selv komme ned, hvis jeg rammer lyset så kan jeg brænde mig, hvis jeg løber, så falder jeg og slår mit knæ og det gør ondt.
Samtidig med dette så skal hun jo også prøve jer af og se hvad der sker, når hun ikke gør som I gerne vil have hende til og det er helt naturligt at hun protesterer mod at sove.
Mit råd er derfor at I som sagt forsøger med en hverdagsrytme selvom det er weekend, at I så når hun skal puttes betrygger hende i at hun roligt kan sove, men samtidig holder fast i at det er puttetid nu...
Kan hun stige ud af sin seng? Nogle gange protesterer børn mod at skulle ligge i tremmeseng, måske vil hun godt sove til middag, hvis hun må ligge i mor og fars seng... bare en tanke.
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være rigtig godt igang med sin udvikling på en sund og god måde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske