Brev:
Vil ikke sove middagslur hjemme
13. januar 2008
Alder:
19 mdr.
Vil ikke sove middagslur hjemme
Kære Helen
Nu er det efterhånden meget længe siden, vi har haft brug for et godt råd – men nu er tiden kommet igen…
Vores datter på 19 måneder er en glad og nem pige, god til at tale og spise, lidt forsigtig og genert, men som de siger i vuggestuen: et harmonisk og glad barn. Det er jo dejligt…
Vores største udfordring med hende har altid været det med at falde i søvn… Det går okay om aftenen, vi skal sidde ved hende, især lige for tiden, hvor hun ligesom er inde i en udviklingsfase – øver sig i at tage kontakt til de andre børn i vuggestuen og løbe og være lidt mere ”fri” i stedet for hele tiden at observere. Nå, men det har ellers været ret nemt i lang tid, og det bliver det nok også igen…
Det største problem lige nu er middagsluren… de sidste mange uger har det taget mellem 1½ og 2 timer at få hende til at falde i søvn. Det er VIRKELIG frustrerende for os… i lang tid har vi brugt det samme ritual som om aftenen, dvs. et glas mælk og en bog på skødet af os (om aftenen børster vi selvfølgelig også tænder), og så i seng, hvor jeg synger for hende (den samme sang altid).
Men nu virker det ligesom bare ikke længere… i vuggestuen siger de, at hun også udfordrer dem lidt for tiden, altså prøver at rejse sig op osv., men de kan få hende til at sove ret hurtigt, sikkert fordi de andre børn jo også sover alle sammen. Men herhjemme er det altså noget andet.
Vi kører ca. samme tidsskema, dvs. mad kl. 11 og putning kl. 12 – ofte trækker vi den lidt, fordi hun gerne sover længere i weekenden (vi må tit vække hende til hverdag). I dag vågnede hun 7.40, ca. en time senere end til hverdag – og nu har vi så brugt 1 time og 45 min. Og der er hyl og gråd, og både min mand og jeg bliver lidt vrede (det hjælper jo slet ikke) og irriterede.
Har du et forslag? Hun prøver os af, kan vi mærke – altså er fræk og gør ting, hun ikke må for at få opmærksomhed, og fordi hun jo bare er træt. Vi har prøvet med det gode (synge, holde i hånd, nusse osv. – det gider man ikke 1½ time uden virkning) og på den lidt hårdere måde (sige bestemt: nu skal du lægge dig ned og sove og så går vi og kommer selvfølgelig tilbage).
Vi er ikke tilhængere af, at hun skal skrige sig i søvn, men det er på den anden side også lidt svært at blive ved med at være tålmodig og nærværende, når hun bare ikke vil lægge sig ned og sove. I dag ender det med, at vi springer over – og det dur jo heller ikke…
Hjælp!
Venlig hilsen
Ninas frustrerede mor og far…