Svar: Fladt baghoved og morsyg
13. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lena
Tak for dit brev:o)
Med hensyn til fladt baghoved, så lyder det som om at I gør jeg rigtigt mange overvejelser og I gør det fint. I skal naturligvis blive ved med at lægge ham på maven, så meget som muligt og også dreje hans hoved, når han sover.
Til de mindre børn plejer jeg at anbefale at man tager en strømpe/sok og fylder den med grødris og på den måde får lavet en blød men samtidig tung pose. Det kan man ligge ved siden af hovedet, så den støtter hovedet og gør det lidt sværere for Magnus at dreje sit hoved tilbage. Men han er jo ved at være en stor dreng, må måske han vil få den flyttet... det er dog et forsøg værd.
Eller er det et spørgsmål om at hænge legetøj osv. op, så han kigger mere i en bestemt retning og I således styrer mere hvordan hans hoved ligger. Maveliggende stilling er dog det bedste.
Med hensyn til at han falder bedst til ro hos mor og er begyndt at blive lidt reserveret overfor fremmede, så er dette faktisk tegn på at han udvikler sig rigtig fint og sundt. At han er lidt reserveret over for din mands familie har intet at gøre med at I sidder for meget derhjemme og man kan på ingen måde hærde børn ved at lade dem gå fra arm til arm - det kommer der ikke noget godt ud af og det er noget vrøvl! Det skal du altså ikke lade dig slå ud af!
Du skader ikke dit barn, ved at tage ham og trøste ham når han beder om det, tværtimod. Det er din opgave som mor og du er en god mor når du gør det!
Din kæreste kan så meget andet og det skal han gøre. Der er intet i vejen for at det f.eks. er en fast rutine at det er far som bader jeres dreng, at far er den der giver skemad, når han er hjemme og har mulighed for det. Altså små men vigtige opgaver og noget som de to kan have sammen. Lad også far køre ture med barnevognen en gang imellem uden at du er med, så far og søn er væk sammen og mor får lidt fritid. Det vil være godt for jer alle og i takt med at Magnus vokser og bliver ældre, så vil far og søn jo kunne lave en masse ting sammen, bare de to.
Hvis du en dag ikke er hjemme, så vil Magnus garanteret så godt kunne trøstes af sin far, men lige nu foretrækker han altså mor og du er der for ham, hvilket du også skal være.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske